Boeken en gidsen

Determinatieliteratuur

De laatste jaren is een aantal goede libellenveldgidsen en determinatietabellen beschikbaar gekomen. De volgende drie titels zijn het meest geschikt voor determinatie in het veld en vullen elkaar op belangrijke punten aan.

Veldgids Libellen

Deze veldgids is gebaseerd op foto's en behandelt een groot deel van de Europese soorten, maar niet allemaal. Meestal één duidelijke foto van een mannetje en een vrouwtje. Bij variabele soorten soms meer foto's. De foto's geven snel een globale indruk van het uiterlijk van de soort, maar voor een nauwkeurige determinatie moet je in de tekst duiken. Een goede, overzichtelijke gids, zowel geschikt voor beginners als voor gevorderden.

Libellen van Europa

Kwalitatief zeer goede en complete veldgids, gebaseerd op natuurgetrouwe tekeningen. Het voordeel van tekeningen is dat de libellen allemaal in dezelfde, overzichtelijke houdingen zijn afgebeeld, vaak in meerdere aanzichten. Dit vergemakkelijkt een onderlinge vergelijking tussen soorten. De gids is zeer compleet qua kenmerken die genoemd worden. De belangrijkste kenmerken staan bij de tekeningen genoemd, zodat je gelijk ziet wat bedoeld wordt. Alle soorten uit Europa en aangrenzende gebieden worden behandeld. De beginner kan deze compleetheid als een overdaad ervaren.

Libellen van Noordwest-Europa

Determinatietabel, geheel in zwart-wit. Deze tabel staat bomvol schematische tekeningen van belangrijke kenmerken, ook van zeer gedetailleerde kenmerken. Een goede aanvulling op bovengenoemde veldgidsen.

Hulp bij determineren

Er zijn in het tijdschrift Vlinders van De Vlinderstichting een aantal artikelen verschenen die hulp bieden bij het determineren van libellen. Per artikel wordt een familie behandeld. U kunt hieronder de artikelen downloaden.

Libellen herkennen