Libellentelling: 14 t/m 16 juni 2024

De Landelijke Libellentelling vindt plaats op vrijdag 14, zaterdag 15 en zondag 16 juni 2024. De resultaten van 2023 vind je op de website van Tuintelling.

Nu ook al tellen? Doe mee met de Jaarrond Tuintelling.

Of ga naar buiten met onze kwartiertellingen app (bij de instellingen kun je voor libellen kiezen)

Hou mij op de hoogte

Op de hoogte blijven van het nieuws rondom de libellentelling? Vul hieronder je e-mailadres in en je ontvangt het vanzelf in jouw mailbox. Afmelden is op ieder moment mogelijk.

Houtpantserjuffer Houtpantserjuffer
Tel mee met de Libellentelling! Tel mee met de Libellentelling!

Wanneer is de telling en hoe vaak moet je tellen?

De libellentelling 2024 vindt plaats op vrijdag 14 juni tot en met zondag 16 juni.

Elke telling wordt op prijs gesteld. Je mag dus zo vaak tellen als je wilt! Eén keer tellen is al voldoende om mee te doen. Maar je kan ook 2, 3 of 10 keer tellen in je tuin. Ook nul libellen in de tuin telt als een telling.

Waarom moet je tellen?

Nederland is een echt libellenland: er komen hier ongeveer 65 soorten libellen voor. Door het verdwijnen van natuur, klimaatverandering en watervervuiling staan veel libellensoorten onder druk. Tijdens de Libellentelling peilen we hoe het gaat met de verschillende soorten in onze tuinen.

Telling doorgeven

Jouw resultaten kan je doorgeven via tuintelling.nl. Zodra het evenement van start gaat, kan je hier je resultaten doorgeven.

Doe mee aan de Libellentelling!

Hoe gaat de Libellentelling in zijn werk?

• Kies een zonnig moment, want dan laten de meeste libellen zich zien.
  • Ga bij de vijver zitten en noteer gedurende 15 minuten alle libellen die je ziet.
  • Maar tel deze waarnemingen niet bij elkaar op, want dan kan het zijn dat je libellen twee keer telt. Geef dus alleen het hoogste aantal door van een soort die je tegelijk hebt gezien. Voorbeeld: je ziet eerst 3 watersnuffels tegelijk. Tien minuten later zijn er weer 2 watersnuffels. Dan geef je door: 3 watersnuffels.

Zie je later op de dag of op een van de andere teldagen weer libellen? Dan kan je die doorgeven via een nieuwe telling.

Geen vijver in je tuin, maar wel libellen? Als je bij water in de buurt woont, willen libellen die daar vliegen ook je tuin wel eens bezoeken. Deze libellen tellen ook mee voor de Libellentelling. Zolang ze maar in jouw tuin zitten.

Lantaarntje is de meest algemene libel van Nederland. Lantaarntje is de meest algemene libel van Nederland.

Welke soorten kan je tellen?

Met de Libellentelling kijken we naar soorten die ook in de tuin kunnen voorkomen. Maar niet alle libellen zijn het hele jaar te zien. Sommige soorten vliegen wat eerder in het jaar, zoals de vroege glazenmaker. Andere soorten vliegen juist later in de zomer pas, zoals heidelibellen. Welke libellen je kunt tellen voor de Libellentelling, kun je zien in het soortenboek.

Naar het soortenboek

Libel of juffer

De term ‘libellen’ wekt soms wat verwarring. Want heb je het dan over juffers, ‘echte’ libellen of over allemaal?
De orde der libellen (orde Odonata) bestaat uit twee onderorden. De onderorde Zygoptera, wat gelijkvleugelen betekent, en de onderorde Anisoptera, wat ongelijkvleugelen betekent. De eerste zijn de juffers, de tweede de libellen.

De vuurjuffer is een juffer. De vuurjuffer is een juffer.

De juffers herken je aan:
• Het lange, dunne achterlijf
• Alle 4 de vleugels hebben dezelfde vorm
• In rust worden de vleugels meestal langs of boven het achterlijf samengeklapt
• De ogen zijn als een halve bol en zitten aan de zijkant van de kop
• De ogen raken elkaar niet

De blauwe glazenmaker is een 'echte' libel. De blauwe glazenmaker is een 'echte' libel.

De ‘echte’ libellen herken je aan:
• Een robuuster en meestal breder achterlijf
• De achtervleugels zijn aan de basis breder dan de voorvleugels
• In rust zitten de vleugels gespreid of zelfs schuin naar beneden
• De ogen zijn groot en raken elkaar (bijna) boven op de kop

Blauwe juffers

Azuurwaterjuffer, watersnuffel, lantaarntje... Wat zijn er veel blauwe juffers! Vind je het lastig om ze uit elkaar te houden? Deze herkenningskaart helpt je op weg!

Download de herkenningskaart

Online libellencursus

Met een online libellencursus leer je alles over het herkennen van libellen. Voor beginners is er de basiscursus. Ideaal als je mee wilt doen met de libellentelling, maar nog niet zo veel weet van libellen. Een stapje verder? Kijk dan ook eens bij de vervolgcursussen. De cursussen worden gegeven door Roy van Grunsven en Gerdien Bos, projectleiders bij De Vlinderstichting. Zij hebben beide jarenlange ervaring op het gebied van libellen en kunnen je precies vertellen waar je op moet letten.

Bekijk het cursusaanbod

Lok libellen naar je tuin

Libellen zijn erg mobiel en verschijnen dan ook snel wanneer de omstandigheden geschikt zijn. Het lantaarntje bijvoorbeeld, zal de weg naar je vijver snel weten te vinden!

Libellen leven van allerlei vliegende insecten. In een gevarieerde, natuurvriendelijke tuin vliegt van alles rond en kunnen libellen jagen. Een prettig voordeel van libellen in de tuin is dat ze zowel onder als boven het water het aantal muggen binnen de perken houden. Vaak komen libellen niet alleen om wat te eten. Als je een vijver hebt zullen libellen zich, met een beetje geluk, voortplanten in je tuin.

Meer tips voor een libellenvriendelijke tuin

Leer meer over libellen

Libellen kan je in heel Nederland tegenkomen. Zelfs midden op de hei waar het zoeken naar water is. Maar een klein vennetje kan al genoeg zijn. Libellen hebben een interessante levenscyclus. Wist je bijvoorbeeld dat er soorten zijn die drie tot bijna vijf jaar onder water doorbrengen voordat ze een volwassen libel worden? En weet jij eigenlijk waar het pterostigma van een libel zit?

Alles over libellen

Wat kan ik nog meer doen voor libellen?

De Vlinderstichting ontvangt geen structurele subsidie. Donateurs, giften en vrijwilligers maken ons werk mogelijk. Draagt u libellen een warm hart toe? Steun dan het werk van De Vlinderstichting. Eenmalig of structureel: alle beetjes helpen.

Help mee