Veelgestelde vragen

Ik zie geen vlinders in mijn tuin, wat nu?

Ook als u geen vlinders ziet is uw telling belangrijk. U kunt deze gewoon doorgeven. U kunt het nog een keer proberen en misschien dat er dan wel vlinders in uw tuin of op uw balkon zijn.

Een kleine vos landt op de herkenningskaart Een kleine vos landt op de herkenningskaart

Hoe herken ik de witjes/ zandoogjes/blauwtjes/vlinders?

Er is een mooie herkenningskaart van de vlinders die in tuinen te zien zijn. Voor sommige groepen zijn er ook speciale herkenningskaarten te downloaden zoals voor de witjes, de blauwtjes en de zandoogjes. Het is goed om te proberen een foto te maken als u een soort niet herkent, want via de gratis app Obsidentify, kun je ook de naam vinden bij een foto.

Wat moet ik doen als ik een vlinder niet herken maar wel zie?

Als u een vlinder ziet maar niet weet welke het, kunt u “dagvlinder onbekend” aangeven. Vergeet niet het juiste aantal door te geven.

De vlinder die ik zie staat niet in de tellijst, wat nu?

Voor de tuinvlindertelling kijken we naar de meest voorkomende soorten in tuinen. Wilt u meer soorten kunnen invoeren? Dan raden wij u aan te registreren op jaarrondtelling.nl.

Mag ik meer dan 1 telling doen?

U mag zo vaak tellen als u wilt, zolang het maar steeds nieuwe tellingen zijn. Begin dus elke telling weer bij nul.

Wat is het beste moment om te tellen?

Vlinders zijn vooral actief tussen 11 uur 's ochtends en 3 uur 's middags. Als het warm is kun je vanaf een uur of negen al vlinders te zien krijgen. Ze vliegen door tot het einde van de middag, dus na vijf uur is het vaak niet meer geschikt.

Wordt het warmer dan 30 graden? Tellen kan dan het beste voor of na het warmste moment van de dag: voor 13 uur of na 15 uur, maar niet later dan 18 uur.

Hoe voorkom ik dat ik vlinders dubbel tel?

U geeft het aantal vlinders door die u tegelijk hebt gezien. Als u een kwartier telt en driemaal één dagpauwoog zag en eenmaal twee dagpauwogen, dan geeft u 2 door als aantal.

Waarom is het belangrijk om mee te doen met de Tuinvlindertelling?

Het gaat slecht met de vlinders, bijen en andere insecten in Nederland, terwijl ze zo belangrijk zijn voor de natuur. Uit onderzoek blijkt dat er steeds minder zijn. Daar moeten we iets aan doen! Daarom houdt De Vlinderstichting ieder jaar de tuinvlindertelling. Dankzij deze jaarlijkse telling ontstaat een beter beeld van de toestand van de natuur in stad en dorp. Die informatie is belangrijk, want dagvlinders reageren snel op.

Meer informatie over de tuinvlindertelling