Veel gestelde vragen

Wanneer is de telling en hoe vaak moet je tellen?

Koninginnenpage op kattenkruid Koninginnenpage op kattenkruid

De tuinvlindertelling is van zaterdag 3 tot en met zondag 25 juli 2021. Op deze manier is er altijd een mooie dag voor jou om naar vlinders te gaan zoeken in je eigen achtertuin of op je balkon. Wil je graag een herinnering krijgen, meld je dan hier aan. Dan sturen wij je tijdig een e-mail wanneer we van start gaan.

Elke telling word gewaardeerd. Je mag dus zo vaak tellen als je wil! Eén keer tellen is al voldoende om mee te doen. Maar je kan ook 2, 3 of 10 keer tellen in je tuin.

Stuur mij een reminder

Ik zie geen vlinders, moet ik nu mijn telling nog doorgeven?

Ja, heel graag! Ook een 'lege' telling waarderen wij erg. De tuinvlindertelling is er om een beter beeld te krijgen van de tuinvlinders. Dus als jij op een mooie, zonnige dag helemaal geen vlinders ziet, is het ook van belang om dat te melden.

Wil je weten hoe je meer vlinders naar je tuin lokt?

Bekijk de top 10 Vlindertips

Hoe gaat een vlindertelling in zijn werk?

1. Kies een zonnig moment, want dan laten de meeste vlinders zich zien.
  2. Loop een rondje door de tuin en noteer gedurende 15 minuten alle vlinders die je ziet. Maar tel deze waarnemingen niet bij elkaar op, want dan kan het zijn dat je vlinders twee keer telt. Geef dus alleen het hoogste aantal door van een soort die je tegelijk hebt gezien. Voorbeeld: je ziet eerst 3 dagpauwogen tegelijk. Tien minuten later zijn er weer 2 dagpauwogen. Dan geef je door: 3 dagpauwogen.
  3. Geef je telling door via de app Vlindermee of via deze website. Zie je later op de dag of één van de andere teldagen weer vlinders? Dan kun je die doorgeven via een nieuwe telling.

Geef je tellingen door

Ik twijfel welke vlinder ik heb gezien, wat nu?

De eerste stap in het herkennen van vlinders, is om gebruik te maken van de herkenningskaart. Heb je deze nog niet, dan kan je hem hier downloaden. Dit zou je al een goed idee moeten geven van de vlinders die je in je tuin tegen komt.

Kom je er dan nog niet uit, dan kan je het proberen met de App Vlindermee. Hier vind je een overzichtje van de meete voorkomende tuinvlinders op kleur.

Een andere aanrader is de app ObsIdentify. Maak een foto, upload deze in de app en kijk welke soort je hebt gezien.

Kan ik nog iets doen om meer vlinders in mijn tuin aan te trekken?

Jazeker! Je kunt van alles doen om je tuin om te toveren tot een vlinderparadijs. Hieronder een aantal tips die kan toepassen:

• Maak je tuin groener. Dus tegels eruit en vlinderplanten en rupsenplanten erin. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ijzerhard, klimop of lavendel.
  • Gebruik nooit gif in je tuin. Dit gif komt namelijk ook in de nectar van de plant terecht. Vlinders die deze nectar drinken sterven of worden onvruchtbaar. Ook bijen en andere hebben hier last van. Kies dus zoveel mogelijk voor biologische planten.
  • Leg overrijp fruit in je tuin. Vlinders zijn hier namelijk dol op!
  • Laat bladeren en dergelijke in de winter liggen zodat de eitjes, rupsen en poppen hier tussen kunnen verstoppen.

Wanneer kan ik het beste vlinders gaan tellen?

Vlinders zijn vooral actief tussen 11 uur ’s ochtends en 3 uur ’s middags. Wordt het warmer dan 25 graden? Dan kan je beter voor 11 uur 's ochtends gaan tellen, of na 17 uur.

Waarom is het belangrijk om mee te doen met de Tuinvlindertelling?

Het gaat slecht met de vlinders, bijen en andere insecten in Nederland, terwijl ze zo belangrijk zijn voor de natuur. Uit onderzoek blijkt dat er steeds minder zijn. Daar moeten we iets aan doen!

Daarom De Vlinderstichting ieder jaar de tuinvlindertelling. Dankzij deze jaarlijkse telling ontstaat een beter beeld van de toestand van de natuur in stad en dorp. Die informatie is belangrijk, want dagvlinders reageren snel op het milieu en op klimaatverandering.

De Vlinderstichting verzamelt al jarenlang gegevens over vlinders, zodat ze nog beter beschermd kunnen worden.

Doe mee met de tuinvlindertelling

Wat kan ik nog meer doen voor vlinders?

De Vlinderstichting ontvangt geen structurele subsidie. Donateurs, giften en vrijwilligers maken ons werk mogelijk. Draagt u vlinders een warm hart toe? Steun dan het werk van De Vlinderstichting. Eenmalig of structureel: alle beetjes helpen.

Help mee om vlinders te beschermen