Meer weten

Meer weten?

Op deze pagina vindt u allerlei boeken en sites die u kunnen helpen uw dag- en nachtvlinderkennis bij te spijkeren en op te vijzelen.

Literatuur over dag- en nachtvlinders

Nieuwe veldgids dagvlinders

De nieuwe Veldgids dagvlinders kunt u in onze winkel vinden. Met deze gids kan iedere liefhebber alle 150 soorten vlinders van Noordwest Europa snel en betrouwbaar herkennen. Gedetailleerde foto's van de boven- en onderzijde van de vlinders maken herkenning gemakkelijk. Met compacte informatie over de kenmerken, vliegtijd, zeldzaamheid en verspreiding.

Nachtvlinders

In deze geheel herziene editie is een nieuwe taxonomische indeling van de macronachtvlinders doorgevoerd, hebben sommige soorten een andere wetenschappelijke naam gekregen, is het voorkomen van soorten aangepast en zijn er nieuwe soorten bij gekomen. Ook zijn er bijna 100 nieuwe tekeningen toegevoegd en is er veel belangrijke nieuwe informatie over soorten verwerkt. Kortom, de gids is ook een must voor nachtvlinderliefhebbers die al in het bezit zijn van de oorspronkelijke gids.

Vlinders, rupsen en waardplanten

De gids Vlinders, rupsen en waardplanten van Heiko Bellmann brengt meer dan 300 vlinders en rupsen en bijna 200 waardplanten samen in één overzicht. De kruisverwijzing tussen alle soorten vlinders en waardplanten én een uitgebreid rupsenoverzicht zorgen ervoor dat determinatie heel gemakkelijk wordt. Dit is dé vlindergids voor natuurliefhebbers die naast de vlinders ook de rupsen en waardplanten willen leren herkennen. Vertaald door De Vlinderstichting, Jaap Bouwman en Daniëlle Winter.

Zakgids dagvlinders

Zakgids Dagvlinders is dé veldgids om dagvlinders in Nederland en Vlaanderen te leren kennen. Dankzij meer dan 600 tekeningen van gerenommeerd natuurillustrator Richard Lewington, kun je de vlinders in de verschillende levensstadia in hun leefomgeving zien. Heldere informatie en verspreidingskaartjes helpen je om gericht op zoek te gaan. Handig om mee te nemen bij wandelingen, fietstochten, excursies of om vlinders in je eigen tuin te herkennen en determineren. Het boek is vertaald en bewerkt voor Nederland en Vlaanderen door medewerkers van De Vlinderstichting.

Nuttige sites

Natuurlijk vindt u veel vlinderkennis op onze site. In het overzicht, bij de omschrijvingen van de vlinders, bij de families. Bij sommige families vindt u ook herkenningskaarten en determinatiehulpen.

Het vlinderzoeksysteem vindt u voorlopig nog hier

Het rupsenzoeksysteem vindt u voorlopig nog hier

Behalve deze site zijn er nog meer nuttige sites. Enkele links:

Www.microlepidoptera.nl

Een site met steeds uitgebreidere informatie over de Nederlandse micronachtvlinders

Nederlandse bladmineerders / Dutch leafminers: Bladmijnen zijn gangetjes of blaasjes die door insectenlarven in het bladweefsel worden uitgevreten. Door de combinatie van plantensoort en het uiterlijk van de mijn zijn de meeste van de ruim 800 Nederlandse mijnvormende insecten goed op naam te brengen. Deze website helpt u daarbij.

lepiforum.de

Lepiforum: Bestimmung von Schmetterlingen
Duitse website met informatie en foto's van vlinders en rupsen.

www.pyrgus.de

Schmetterlinge und ihre Ökologie
Duitse website met ecologische informatie over een aantal soorten.

www.leps.it

Moths and Butterflies of Europe and North Africa
Uitgebreide, beschrijvende site over Europese motten en vlinders. Voor elke soort staat er informatie over waardplanten, kweken en levenscyclus.

ukmoths.org.uk

UK-Moths, een online gids voor zoveel mogelijk soorten nachtvlinders van Groot Brittannië en Ierland.

Larvae Family Matrix