Vlinders in de winter

Waar blijven vlinders in de winter?

Als het in september en oktober weer kouder wordt, gaan de vlinders in winterrust.

Trekvlinders

Voor sommige vlinders is het te koud in Nederland in de winter. Deze vlinders komen in de zomer naar Nederland en vliegen in de herfst terug naar een warm land. De atalanta en de distelvlinder doen dit en kunnen dus erg ver vliegen. Dat noemen we 'trekvlinders'.

Winterslaap

Maar niet alle vlinders gaan in de winter weg. Sommige vlinders kruipen weg in een beschut hoekje, zoals in een schuur of in een holle boom om de winter te overleven. Ze houden eigenlijk een soort winterslaap en komen in de lente weer te voorschijn.

Eitje, rups of pop

Ook zijn er een heleboel soorten die niet als vlinder maar als eitje, rups of pop de winter doorbrengen. Een voorbeeld van vlinders die als eitje overwinteren is de familie van de dikkopjes. Het vrouwtje legt de eitjes in de stengels van grassen. Als rups overwinteren bijvoorbeeld het oranje zandoogje en het koevinkje. De koolwitjes bijvoorbeeld, overwinteren als pop.

Overwinteren als vlinder

Soorten die in Nederland als vlinder overwinteren zijn de citroenvlinder, de dagpauwoog, de gehakkelde aurelia en de kleine vos. Sommige vlinders kruipen weg in een beschut hoekje in een schuur of in een holle boom. Ze houden een soort winterslaap en komen in de lente weer tevoorschijn.

De citroenvlinder is een taaie: die gaat gewoon ergens aan een blad of een takje hangen en kan zelfs overleven als de temperatuur onder nul komt. Tijdens de eerste zonnige lentedag komen de vlinders die overwinterd hebben weer tevoorschijn.Dat doen de citroenvlinder, de dagpauwoog en de kleine vos bijvoorbeeld. Vooral de citroenvlinder is een taaie, want die gaat gewoon ergens aan een blad of een takje hangen. Zelfs als het gaat vriezen gaat hij niet dood!

Een vlinder in je huis

Soms gebeurt het dat u in het najaar in huis zo'n vlinder tegenkomt die wil overwinteren. Als de vlinder binnen blijft dan blijft hij actief door de warmte, en hij verbruikt dan veel te veel energie (waardoor hij over een paar weken dood gaat). U kunt de vlinder het beste voorzichtig vangen in een glas, en vrijlaten op een beschutte plek zoals in een schuurtje of onder een afdakje. Hij zoekt dan vanzelf hij beste plekje op (waarschijnlijk vind je hem de volgende dag niet meer terug).

Overwinteren in het buitenland

Voor sommige vlinders is de winter in Nederland te koud. Als ze hier zouden blijven, zouden ze doodgaan. Deze vlinders komen in het voorjaar naar Nederland en planten zich hier voort. De vlinders van de volgende generatie vliegen in het najaar naar het zuiden (Zuid-Europa of Noord-Afrika), waar het in de winter warmer is dan in Nederland. De atalanta en de distelvlinder zijn voorbeelden van soorten die dit doen en worden daarom trekvlinders genoemd.

De meeste atalanta's vertrekken in het najaar naar het zuiden om te overwinteren.

Alles over vlinders