seringenvlinder Apeira syringaria

Gewone vlier, wilde en gekweekte kamperfoelie, gewone es, liguster en sering zijn de waardplanten van de seringenvlinder.
Ennominae / Apeira syringaria
Vrij zeldzaam. Komt verspreid over het land lokaal voor; er zijn geen waarnemingen bekend van de Waddeneilanden. RL: kwetsbaar.

Kenmerk: Voorvleugellengte: 19-22 mm. De rusthouding met de enigszins omhoog gehouden en langs de voorrand geplooide vleugels is kenmerkend, evenals de gelijkmatige violette kleurzweem en de forse bruine lijn die schuin over de voorvleugel loopt. Het mannetje is kleiner en helderder gekleurd dan het vrouwtje en heeft meer oranje. Het vrouwtje is grijzer.

Uiterlijk Carter: Tot 30 mm; lichaam dik, naar de kop en de staart sterk versmald, met een paar duidelijke, gekromde uitwassen op de rugzijde van segment acht en kleinere, dubbele bultjes op de segmenten zes en zeven; licht okerkleurig met donker olijfbruine of purperachtig bruine tekening; kop grijsachtig bruin.

Rups: augustus-eind mei. De soort overwintert doorgaans als jonge rups op de waardplant.
Gewone vlier, wilde kamperfoelie, gewone es, liguster en sering; soms ook gekweekte kamperfoeliesoorten.

Habitat: Loofbossen (met name open plekjes en smalle bospaden), struwelen, duinen en tuinen.

Juni-juli in één generatie; soms een partiële tweede generatie in augustus-september. De vlinders kunnen in de schemering vliegend worden waargenomen, soms hoog in de boomkruinen. Ze komen in kleine aantallen op licht.
Vrij zeldzaam in het hele land. Komt wijdverbreid voor in lage aantallen.
West-Oost: de Britse eilanden en Japan; in het zuiden de noordelijke Middellandse Zee, de Balkan, Klein-Azië en de Kaukasus in het noorden tot Zuid-Scandinavië.
Lilac Beauty
Fliederspanner
l'Ennomos du lilas
Pericallia syringaria, Phalaena syringaria, Hygrochroa syringaria, Ennomos syringaria
De gewone sering, Syringa vulgaris, is een van de vele waardplanten. Linnaeus verwerkte deze plantennaam in de wetenschappelijke soortnaam.
Ter Haar gebruikte begin van de vorige eeuw de naam al in zijn boek 'Onze vlinders'. Meer over Nederlandse namen

Apeira: apeiros = zonder eind; naar de mediane en postmediane lijnen die niet tot de costa reiken maar plotseling stoppen als ze het subapicale paarse gedeelte bereiken.
syringaria: Syringa vulgaris is de gewone sering, volgens Linnaeus een waardplant.

kortzuiger