voorjaarsspanner Apocheima hispidaria

De voorvleugels van de mannetjes van de voorjaarsspanner zijn soms geheel effen bruin; de vrouwtjes zijn ongevleugeld.
Ennominae / Apocheima hispidaria

Zeer algemeen. Komt verspreid over het land voor, vooral op de zandgronden en in de duinen. RL: niet bedreigd.

Kenmerk: Voorvleugellengte: 15-17 mm. Het mannetje, dat kleiner is dan de mannetjes van verwante bossoorten, heeft een dicht behaard borststuk en een tamelijk smalle, spits toelopende voorvleugel met een afgeronde vleugelpunt. Op de voorvleugel zijn in principe vier donkerbruine dwarslijnen te onderscheiden, waarvan de duidelijkheid varieert. Doorgaans zijn in ieder geval twee goed zichtbaar; de buitenste is opvallend getand. Soms zijn deze lijnen echter afwezig en is de vleugel grotendeels bedekt met donkerbruine schubben. De meeste vlinders hebben een duidelijk lichtere zone langs de achterrand van de voorvleugel, maar sommige zijn helemaal donker. De achtervleugel is lichter dan de voorvleugel. Het vleugelloze vrouwtje is gewoonlijk donkerbruin of zwartbruin en aan de voorkant wat meer gedrongen dan de vleugelloze vrouwtjes van andere bossoorten; de poten zijn behaard.

Het vrouwtje van de perentak (Phigalia pilosaria) is minder harig en gewoonlijk lichter van kleur; de bovenkant van de kop is wit. De dunvlerkspanner (Lycia hirtaria) vliegt later in het voorjaar, is groter en heeft veel bredere vleugels; het vrouwtje van deze soort is gevleugeld. Zie ook de voorjaarsboomspanner (Alsophila aescularia).

voorjaarsboomspanner
Alsophila aescularia

dunvlerkspanner
Lycia hirtaria

perentak
Phigalia pilosaria

Perentak (Phigalia pilosaria).

perentak
Phigalia pilosaria

Rups: april-juni. De soort overwintert als pop in de grond.

Diverse loofbomen, met een voorkeur voor eik.

Habitat: Oude eikenbossen en struwelen met volgroeide eiken.

Half februari-half april in één generatie. De mannetjes komen, soms in redelijke aantallen, op licht.

Vrij algemeen in de oostelijke helft van Vlaanderen, zeldzaam in de westelijke, waar de soort recent is toegenomen. Vrij algemeen in Wallonië.

Van Spanje via Midden-Europa tot Rusland; in het noorden tot Zuid-Zweden; in het zuiden niet op de eilanden van de Middellandse Zee maar wel op de Balkan (niet in Griekenland) en wel in het Zwarte Zee-gebied. Voor Trans-Kaukasië en Klein-Azië is een ondersoort beschreven (ssp. orientis Wehrl, 1940).

Small Brindled Beauty
Gelbfühler-Dickleibspanner
la Nyssie hispide
Biston hispidaria, Nyssia hispidaria

De voorjaarsspanner vliegt van februari tot in april.

Apocheima: apo = vanaf, na en kheima = winter; een genus met vlinders die rond februari al gaan vliegen.
hispidaria: hispidus = borstelig, onverzorgd, verwijzend naar de haarschubben op het abdomen.

tandbandspanner