mendicabeer Diaphora mendica

De vrouwtjes van de mendicabeer hebben witte doorschijnende vleugels; die van de mannetjes zijn grijsbruin.
Arctiinae / Diaphora mendica

Algemeen. Komt vooral voor op de zandgronden in het binnenland en in Zeeland; daarbuiten ook af en toe een waarneming. RL: niet bedreigd.

Kenmerk: Voorvleugellengte: ♂ 14-17 mm, ♀ 17-19 mm. Deze beervlinder is over het algemeen iets kleiner dan de Spilosoma-soorten. De voorvleugel is vrij breed en heeft een variabel patroon van zwarte stippen. Bij het mannetje kan de grondkleur variëren van licht grijsachtig bruin tot bruin; het achterlijf heeft dezelfde kleur. Het vrouwtje heeft witte, enigszins doorschijnende vleugels en een wit achterlijf.

Uiterlijk Carter: Tot 40 mm; lichaam grijsachtig bruin, bekleed met geelachtig bruine haarborstels op kleine, donkere, verheven wratjes; soms met sporen van een bleke middenstreep overde rug; kop geelachtig bruin.

De witte tijger (Spilosoma lubricipeda) heeft langere en smallere vleugels en een grotendeels geel achterlijf. Zie ook de gele tijger (Spilosoma lutea) en de sneeuwbeer (Spilosoma urticae).

witte tijger
Spilosoma lubricipeda

sneeuwbeer
Spilosoma urticae

Sneeuwbeer (Spilosoma urticae), gele tijger (Spilosoma lutea), kleine beer (Phragmatobia fuliginosa), roomvlek (Arctia villica), witte tijger (Spilosoma lubricipeda) en roodbandbeer (Diacrisia sannio).

sneeuwbeer
Spilosoma urticae

roomvlek
Arctia villica

witte tijger
Spilosoma lubricipeda

roodbandbeer
Diacrisia sannio

kleine beer
Phragmatobia fuliginosa

Rups: juni-augustus. De soort overwintert als pop in een cocon in de strooisellaag.

Diverse kruidachtige planten, waaronder zuring, weegbree en paarse dovenetel.

Habitat: Open bossen, graslanden, duinen, struwelen en tuinen.

Begin april-begin juli in één generatie. De mannetjes zijn ´s nachts actief en komen op licht. Het vrouwtje is overdag actief, vliegt bij zonnig weer en kan ook kruipend in lage vegetatie worden aangetroffen.

Verbreid van het noordelijke deel van het Iberisch schiereiland via Zuid- en Midden-Europa (inclusief de Britse eilanden) en via Rusland tot Oost-Azië (Amoergebied). Naar het zuiden tot Voor-Azië. Naar het noorden vooral in Zuid-Scandinavië. Volgens Schmidt (1991) naderen de noordelijkste waarnemingen in Finland tot de 65e breedtegraad.

Muslin Moth
Grauer Fleckleibbär
la Mendiante , l'Écaille mendiante
grijze beer
Cycnia mendica, Spilosoma mendica

De aanduiding beer heeft deze soort gemeen met de grotere soorten uit de familie van de beervlinders (Arctiidae). De naam beervlinders heeft deze familie te danken aan het uiterlijk van de rupsen die dicht behaard zijn en daardoor aan een beer doen denken. De wetenschappelijke soortnaam mendica is in de Nederlandse naam opgenomen omdat deze soort onder die naam al bekend was in tuinbouwkringen.

Diaphora: diaphora = onderscheid, verschil; naar het opvallende grote verschil tussen het bruine mannetje en het witte vrouwtje.
mendica: mendicus = een bedelaar, een schooier, naar de grauwe bruine kleur van het mannetje.

(Clerck, 1759)