Tips voor een vlindervriendelijke tuin

Tips voor meer vlinders

Een natuurvriendelijke tuin vraagt niet meer of minder onderhoud dan een ‘gewone’ tuin. Wel is het zo dat onderhoud meer gespreid in het jaar plaatsvindt: ‘grote’ onderhoudsbeurten in voor- en najaar zijn niet meer nodig. Schoffelen is geen goed idee: door de grond om te woelen gaan onkruiden juist kiemen. Ook jaarlijks bemesten is geen noodzakelijkheid: kijk welke planten het echt nodig hebben en geef alleen deze wat extra voedsel.

Composthoop

Gooi uw tuinafval niet in de container, maar maak er een composthoop van. Deze kan het beste op een afgelen plekje worden aangelegd. Vermijd dikke lagen van 1 soort, zoals bladeren of grasmaaisel. De composthoop kunt u gebruiken om de tuinplanten waar nodig extra voedsel te geven. Hierdoor brengt u de voedingsstoffen terug naar de planten en verbetert u de structuur van de grond.

Grondsoort en ligging

Iedere tuin is anders. Grondsoort en ligging hebben invloed op de keuze van planten. Om u te helpen bij het kiezen van de juiste planten is er de website www.uwtuinvolvlinders.nl van De Vlinderstichting. Het zoekt, aan de hand van uw gegevens, uit welke planten het meest geschikt zijn voor uw tuin.

Beschutte plekjes

Vlinders en andere insecten zijn koudbloedig, warme beschutte plekjes zijn dus belangrijk. Lekker opwarmen uit de wind en in de zon kan bijvoorbeeld in de beschutting van een haag. Kies voor een inheemse heg met meidoorn, vuilboom, wilde appel, kardinaalsmuts, wilde liguster /of spaanse aak. Waardevolle struiken voor allerlei dieren, vogels en insecten en die tevens veel sierwaarde bezitten.

Klimop: dubbelop!

Sommige planten hebben een dubbelfunctie. Klimop biedt nectar in het najaar: vele vlinders, bijen, zweefvliegen en andere insecten zijn er dan te vinden. In de zomer biedt klimop ook nog voedsel voor de rups van het boomblauwtje, die zich te goed doet aan het blad.

Kruidentuintje

Vlinders en bijen zijn gek op bloeiende kruidenhoekjes met rozemarijn, lavendel, kattenkruid, marjolein, tijm, of venkel. Hier is veel nectar te vinden!

Uitgebloeide planten laten staan

Uitgebloeide planten kunt u bijvoorbeeld het beste (deels) laten staan. Ze vormen een overwinteringsplek voor veel insecten. Knip de afgestorven delen pas laat in het voorjaar weg, als de insecten uit hun winterrust zijn ontwaakt.

Bestrijdingsmiddelen

Gebruik nooit bestrijdingsmiddelen in je tuin! Daarmee doodt je niet alleen vlinders en rupsen, maar ook allerlei andere nuttige dieren zoals lieveheersbeestjes en bijen.

Wintergroen

Hoewel het een uitdaging is zoveel mogelijk nectarplanten in de tuin te zetten, is ook wintergroen belangrijk. Deze leveren misschien geen voedsel, maar bieden wel de broodnodige beschutting voor insecten, egels en vogels.

Boekje Tuinieren voor vlinders

De Vlinderstichting heeft samen met tv-tuinman en ambassadeur van De Vlinderstichting Lodewijk Hoekstra een boekje gemaakt: Tuinieren voor vlinders. Vol wetenswaardigheden over vlinders. Wat hebben ze nodig, welke soorten zie je in de tuin? Met praktische tips voor het inrichten van je tuin voor vlinders. Wil jij ook vlinders in je tuin? Vraag het gratis boekje dan aan.

Bestellen