Vlinderkastje

Waarom een vlinderkastje?

Overwinteren

Vlindersoorten die als vlinder overwinteren zoeken beschutte plekjes op. Vaak verschuilen ze zich op rommelzolders, in schuurtjes of tussen de bladeren. U kunt de vlinders dus een handje helpen met een vlinderkast.

Waar moet ik het kastje ophangen?

In de winter zijn vlinders op zoek naar beschutte plekken In de winter zijn vlinders op zoek naar beschutte plekken
  • Hang het kastje op een beschutte plek, uit de wind waar het niet kan inregenen. De hoogte maakt niet uit. Op ooghoogte kan je wel zelf kijken of de kast gebruikt wordt.
  • Vul het kastje met wat dorre blaadjes en takjes wordt het een waar hotel voor vlinders.
  • Zorg voor een voedselrijke omgeving met veel inheemse bloemen van het vroege voorjaar tot de nazomer.
  • U kunt het kastje verven, liefst wel met milieuvriendelijke verf.
  • Schoonmaken van het kastje is niet echt nodig. Vlinders gebruiken het als het niet als nest en het wordt niet zo vies. Wilt u het uitborstelen doe dat dan tussen mei en augustus.
  • Vervang het insectenhotel als er weinig activiteit (meer) te zien is. Na een jaar of twee, drie worden veel bijenhotels minder geschikt vanwege scheuren, schimmelvorming en dergelijke. Zet het oude een jaar op een schaduwplek in de tuin, zodat eventuele laatste bewoners het kunnen verlaten.

Bestel een huisje via Vivara

en een deel van uw aankoopbedrag komt ten goede aan vlinderbescherming

Waarom blijft mijn vlinderkastje leeg?

Blijft je vlinderhotel leeg? Niet getreurd. Vlinders kruipen van nature toch liever op andere plekjes. Zoals schuurtjes, houtstapels of struiken. Eigenlijk goed nieuws dus:als je kastje leeg blijft hebben de vlinders kennelijk elders een plekje gevonden. Vind je in de winter een vlinder in huis? Dan is het vlinderhotel een goede plek om hem neer te zetten. Op deze nieuwe plek kan hij rustig wachten tot de winter voorbij is. En dan houdt hij voldoende energie over om in het voorjaar weer rond te vliegen op zoek naar een partner.

Combineer

Zorg ervoor dat niet alleen vlinders, maar ook andere insecten van je hotel kunnen profiteren! Als je een combi-kast ophangt, waar ook bijen in kunnen, heb je meer kans dat je huisje wordt gebruikt.

Waar moet je op letten bij aankoop van een insectenhotel?

Plaats verschillende insectenhotels zodat niet alleen vlinders, maar ook andere insecten er van kunnen profiteren Plaats verschillende insectenhotels zodat niet alleen vlinders, maar ook andere insecten er van kunnen profiteren

Vereisten

Ben je van plan een insectenhotel, bijenkast of vlinderkast te kopen? Let dan op de volgende dingen:

• De diameter van de boorgangen en stengels varieert tussen de twee en negen millimeter. Hierdoor kunnen verschillende soorten bijen hun nesten maken. Kleinere of grotere gaten trekken nauwelijks bijen.
  • De diepte van de boorgang moet lang zijn, zodat er meerdere nestcellen achter elkaar aangelegd kunnen worden.
  • De gaten of stengels moeten aan één kant dicht zijn, anders zullen de bijen er niet in nestelen.
  • De gangen moeten glad zijn van binnen. Het gebruikte hout kan daarom het beste hard zijn. Bovendien is dat veel minder gevoelig voor intrekkend vocht.
  • De gaten zitten bij voorkeur dwars op de ‘draad’ (=vezelrichting). Zo ontstaan er minder snel scheuren in het hout die de gangen onbruikbaar maken. In voldoende uitgewerkt, hard en gedroogd hout kan dat ook ‘kops’ (=in de vezelrichting) zijn.
  • Zorg dat er een waterdicht (metalen, plastic, rubber) afdakje tegen instromend regenwater is. Bijen nestelen droog en zo gaat ook het hout langer mee.
Insectenhotel

Maak zelf een insectenhotel!

Bijenhotels, vlinderkastjes en insectenhotels zijn op allerlei manieren uit te breiden en in te richten. Het leukste is nog om ze zelf te maken. Dat is nog duurzamer ook! Met tuinafval en hergebruik van oud (hard) hout kom je al een heel eind. Op Bestuivers.nl worden vele tips gegeven over het creëren van succesvolle nestelhulp voor bijen, én andere insecten.

Lees meer op Bestuivers.nl