Top 10 vlindertips

Het gaat slecht met de vlinders en bijen en andere insecten belangrijk zijn voor de natuur. Uit onderzoek blijkt dat er steeds minder zijn. Daar moeten we iets aan doen! In onze natuurgebieden, maar ook bij jou in de tuin, op je balkon of groenstrook in de buurt. Met deze tien tips kan iedereen bijdragen aan meer vlinders.

Tip nr. 1

Koop een vlinderplant en zorg voor voedsel voor vlinders

Koop een vlinderplant

Vlinders leven van nectar, een zoete stof die in bloemen zit. Iedere vlinder heeft zo zijn eigen voorkeur. Hoe meer nectar, hoe meer vlinders in je tuin!

Koop een vlinderplant

Tip nr. 2

Adopteer een vlinder

Sommige bedreigde vlinders hebben gerichte bescherming nodig. Door een vlinder te adopteren help je mee aan bescherming.

Adopteer een vlinder

Tip nr. 3

Maak je tuin groener!

Tegel eruit, plant erin

Maak je tuin (nog) groener! Niet alleen goed voor vlinders en biodiversiteit, maar ook voor waterberging.

Tip nr. 4

Gebruik geen gif

Een vlinder die drinkt in een tuin waar gif is gebruikt, zal dat waarschijnlijk niet overleven. En ook bijen en andere insecten hebben hier last van.

Tip nr. 5

Klimop is een voedselplant voor sommige vlinderrupsen in de tuin.

Koop een rupsenplant

Zonder rupsen zijn er geen vlinders... dus zorg ook voor voedsel voor rupsen. Ze eten vaak wilde planten, die je gemakkelijk in een hoekje kwijt kunt. Je kunt ook gewoon een polletje brandnetel laten staan.

De Tuinvlindertelling begint op 27 juli 2018

De tuinvlindertelling is dit jaar extra feestelijk: hij wordt voor de tiende keer georganiseerd. Vanaf 27 juli kunt u al uw waarnemingen invoeren. Wilt u van ons een berichtje ontvangen zodra de telling begint? Laat het ons dan weten en we houden u op de hoogte.

Ik wil op de hoogte blijven

Tip nr. 6

Zorg voor afwisseling

Vlinders oriënteren zich met hulp van planten, zoals wij gebouwen herkennen. Zorg dus voor afwisseling.

Zorg voor afwisseling

Tip no. 7

Citroenvlinder heeft zich tussen de bladeren verstopt.

Zorg voor een veilige plek in de winter

Eitjes, rupsen en poppen verstoppen zich in de winter tussen de planten. Ruim dus niet alles op, maar geef ze een plek om te schuilen.

Tip nr. 8

Het hele jaar door bloemen

Vlinders vliegen van maart tot september. In al die maanden hebben ze nectar nodig. Zorg dus voor veel verschillende bloeiers.

Nectarplanten bekijken

Tip nr. 9

IJzerhard (Verbena) is een leuke plant om cadeau te doen.

Geef een vlinderplant cadeau

Zelf al een vlindervriendelijke tuin? Geef het vlindervirus door! Doe een vlinderplant cadeau aan je buren of familie.

Geef een vlinderplant cadeau

Tip nr. 10

Fruit voor vlinders

In het najaar drinken veel vlinders van sap uit overrijp fruit. Zet een schaal met peren, appels of pruimen in de zon en kijk welke vlinders er op af komen.

Help mee

De Vlinderstichting ontvangt geen structurele subsidies. Donateurs, giften en vrijwilligers maken ons werk mogelijk. Draagt u vlinders een warm hart toe? Steun dan het werk van De Vlinderstichting. Eenmalig of structureel: alle beetjes helpen.

Help mee om vlinders te beschermen