Wat hebben vlinders nodig

Als je vlinders naar je tuin wil lokken, moet je eigenlijk eerst weten hoe vlinders leven. Vlinders hebben bijvoorbeeld nectar uit bloemen nodig, waardplanten waarvan de rupsen eten en warmte van de zon om te kunnen bewegen.

Voedsel voor vlinders

Citroenvlinder op kattenstaart (Foto: Henk Bosma) Citroenvlinder op kattenstaart (Foto: Henk Bosma)

De meeste vlinders leven van nectar, een stroperig vocht dat ze uit bloemen halen. In nectar zitten suiker en kleine hoeveelheden eiwitten en vitamines. Vooral de vrouwtjes hebben dit nodig om eitjes aan te maken.

Bekijk nectarplanten voor vlinders

Behalve nectar uit bloemen eten sommige vlinders nog ander voedsel. Atalanta's en dagpauwogen bijvoorbeeld zijn dol op rottend fruit. In het najaar zijn ze vaak te vinden in boomgaarden, waar rottend fruit op de grond ligt. Ook zijn deze vlinders gemakkelijk te lokken met wat rotte appels, druiven of pruimen in de tuin. Er zijn ook vlinders die vocht opzuigen uit mest of dode dieren, zoals de grote weerschijnvlinder.

Voedsel voor rupsen

Rups ligusterpijlstaart eet blad van de liguster (Foto: Dirk Rutger) Rups ligusterpijlstaart eet blad van de liguster (Foto: Dirk Rutger)

Veel rupsen zijn erg kieskeurig. De meeste vlinders leggen hun eitjes dan ook op planten die later door de rups gegeten zullen worden: de waardplant van de vlinder. Meestal zijn dit wilde plantensoorten, maar ook sommige gecultiveerde planten worden als waardplant gebruikt. Iedere soort heeft zo zijn eigen voorkeur.

Zo eten de rupsen van de kleine vos, dagpauwoog, landkaartje en atalanta vooral brandnetel. Andere rupsen eten alleen planten uit één familie, zoals de rupsen van de kleine vuurvlinder, die verschillende soorten zuring eten. Ook zijn er rupsen die niet erg kieskeurig zijn: de rupsen van het bruin zandoogje eten bijvoorbeeld vrijwel alle soorten grassen. De rupsen van het groot en klein koolwitje leven van koolplanten. Het boomblauwtje heeft weer een andere smaak: de rupsen houden van klimop, heide en hulst.

Bekijk waardplanten voor rupsen

Warmte en beschutting

Vlinders kunnen pas vliegen als hun lichaamstemperatuur tenminste 20°C is, maar 30°C is beter. Op een zonnige warme dag is dat geen probleem: door met de vleugels wijd uitgespreid te gaan zitten, vangt de vlinder zoveel mogelijk zonnewarmte op. Vooral op beschutte plekjes kan het warm worden. Daarom zijn vlinders vaak te vinden in de luwte van struiken, heggen, houtwallen en bosranden. Op die manier doen ze energie op om verder te kunnen vliegen. Ook als het waait of regent zoeken vlinders beschutte plekken op, om daar te wachten tot het weer beter wordt.

Variatie in plantengroei

Een gevarieerd landschap met afwisselend struiken, bomen en planten helpt vlinders zich te oriƫnteren in het landschap. Als alles er hetzelfde uitziet, verdwalen de vlinders. Ze voelen zich prettiger in een omgeving waar een variatie is in zowel hoge als lage planten. Dit maakt het ook makkelijker voor de mannetjes en vrouwtjes om elkaar te vinden. Bovendien kunnen ze zich verschuilen bij slecht maar ook heel warm weer.

Plek om te overwinteren

Als het in september en oktober weer kouder wordt, gaan de vlinders in winterrust. Sommige soorten doen dat als vlinder, andere als pop, rups of eitje. In de tuin moeten dus ook plekken zijn waar de vlinders zich kunnen verschuilen. Dit doen ze bijvoorbeeld tussen snoeihout of dode, droge plantenresten.

Vlinders hebben er dus belang bij als dode planten in de winter gewoon in de tuin blijven staan. En hetzelfde geldt voor dode bladeren. Ook andere dieren, zoals vogels en egels, verstoppen zich vaak in dergelijke hoekjes van de tuin. In een kale, schoongeharkte tuin kan geen vlinder overwinteren. Dus uw tuin winterklaar maken? Doe dat niet te rigoureus, maar laat ook geschikte overwinteringsplekken over voor de vlinders!

Lees meer over vlinders in de winter

Gratis boekje 'Tuinieren voor vlinders'

De Vlinderstichting heeft samen met tv-tuinman Lodewijk Hoekstra een boekje gemaakt: Tuinieren voor vlinders. Vol wetenswaardigheden over vlinders. Wat hebben ze nodig, welke soorten ziet u in de tuin? Met praktische tips voor het inrichten van uw tuin voor vlinders.

Vraag het boekje gratis aan