LedEmmers

Ontwikkeling goedkopere mobiele energiezuinige val

De nieuwe nachtvlinderval met LED-strip in het veld

Momenteel is De Vlinderstichting druk bezig met het ontwikkelen van een nieuwe lichtval met LED-verlichting. De LED-strip die hiervoor is gebruikt is de niet waterdichte 12 volt SMD 2835 UV LED Strip licht van 395-405nm. Deze vallen worden gemaakt om het meetnet nachtvlinders uit te breiden. Op deze pagina wordt alle informatie bij elkaar gebracht over dit onderwerp.

Waar zijn ze te koop?

De vallen zijn momenteel nog niet te koop. Verschillende onderdelen zijn al binnen en we hopen de eerste lading vallen in mei af te hebben. De kosten voor de val zullen rond de 75 euro komen te liggen. In dit bedrag is bijna alles inbegrepen, ook de benodigde powerbank. Verzendkosten en de eierdozen die in de val moeten zijn niet inbegrepen.

Hoe werkt het?

De werking van de nieuwe LED-lampjes is afgelopen jaar vergeleken met de tot nu toe veel gebruikte 6 watt actinic TL buisjes. Hierbij bleek dat de LED-strips ongeveer twee keer zoveel vlinders vangen. Het grote voordeel van LED-verlichting is verder dat ze erg energiezuinig zijn en betrouwbaar zijn met aanschakelen. Hierdoor kunnen de lampjes een hele nacht op een powerbank branden en daardoor op plekken zonder stroomvoorziening worden neergezet zoals in het agrarisch gebied en in natuurgebieden

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Schrijf je dan nu in via onderstaand formulier, en dan mailen wij wanneer er meer informatie bekend is, bijvoorbeeld wanneer de vallen besteld kunnen worden.

Ik wil meer informatie

Wil je op de hoogte gehouden worden over de nieuwe val? Vul dan dit formulier in.

Ik heb al een val en wil meedoen met het meetnet

Ik doe mee met het nachtvlindermeetnet