LedEmmers

LedEmmer

Ontwikkeling goedkopere mobiele energiezuinige nachtvlinder LedEmmer om vlinders mee te lokken

De nieuwe nachtvlinder lokemmer met LED-strip in het veld. (Bron: Jan Ensing) De nieuwe nachtvlinder lokemmer met LED-strip in het veld. (Bron: Jan Ensing)

De Vlinderstichting heeft een nieuwe lichtval met LED-verlichting ontwikkeld met als doel het Meetnet Nachtvlinders uit te breiden. Met deze LedEmmer kun je 's-nachts rondvliegende nachtvlinders met UV-licht lokken, deze 's-ochtends bekijken, eventueel fotograferen en daarna weer loslaten. Eerst oefenen is eigenlijk niet meer nodig; als u foto's maakt met een mobiel zijn de nachtvlinders gemakkelijk te determineren via de App Obsidentify. En als die er onzeker over is, kunt u het aan ons vragen of de soort als nachtvlinder onbekend met foto invoeren in ons meetnet-portaal. Er zijn inmiddels al heel wat meetpunten gemaakt met een LedEmmer. Deze leveren mooie resultaten op. Op deze pagina wordt alle informatie bij elkaar gebracht over dit onderwerp.

Waar zijn ze te koop?

De LedEmmer wordt voor ons geproduceerd door een sociale werkplaats, om kosten te besparen. Er is veel vraag naar! Ook bij projecten hebben we er heel wat nodig. Daardoor is hij beperkt beschikbaar, en willen we ze voorlopig nog nadrukkelijk bestemmen voor mensen die ook echt van plan zijn mee te doen aan het Landelijk Meetnet Nachtvlinders in Nederland. Voor meetpunten kunnen we het complete pakket (o.a. LedEmmer, powerbank, eierdozen) tegen gereduceerde prijs aanbieden: 85 euro inclusief btw inclusief verzendkosten. Voor het meetnet moet u de LedEmmer elke twee weken (en als dat echt niet lukt minstens 6 keer per jaar) op dezelfde plek (in Nederland!) plaatsen en alle macro nachtvlinders op ons meetnet invoeren.

Wilt u ook meedoen? Dan vindt u hier de informatie over het bestellen.

Dit is een pagina met informatie over de LedEmmer, met onderin een link waarin er eerst een meetpunt aangemaakt moet worden, daarna krijgt men een schermpje met oranje bestelknop.

Wilt u toch geen meetpunt aanmaken? Dan is de LedEmmer €130,- exclusief btw excl. €5,- verzendkosten en kan alleen geleverd worden als er op dat moment voldoende LedEmmers zijn. Wilt u dit, of wilt u voor een project meerdere LedEmmers kopen? Stuur dan een mail naar ledemmer@vlinderstichting.nl. Wilt u zelf bouwen? Op deze pagina vindt u het bouwplan.

Waarom LED-verlichting?

LedEmmers worden gemaakt om het meetnet nachtvlinders uit te breiden. We werken met LED-verlichting. De LED-strip die hiervoor is gebruikt is de niet waterdichte 12 volt SMD 2835 UV LED Strip licht van 395-405nm. Deze kunnen wel wat vocht verdragen; de wel waterdichte bleken te verkleuren waardoor de UV straling niet meer goed werkte. De werking van de LED-lampjes is vergeleken met de tot nu toe veel gebruikte 6 Watt actinic TL-buisjes. Hierbij bleek dat de LED-strips ongeveer twee keer zoveel vlinders lokken. Het grote voordeel van LED-verlichting is verder dat ze erg energiezuinig zijn en betrouwbaar zijn met aanschakelen. Hierdoor kunnen de lampjes een hele nacht op een powerbank branden en daardoor op plekken zonder stroomvoorziening worden neergezet zoals in het agrarisch gebied en in natuurgebieden.

LED-verlichting vs. HPL- of ML-lampen

Je lokt met LED-lampjes minder dan met de ouderwetse felle kwikdamplampen (zoals HPL of ML lampen). Deze zijn nog maar beperkt beschikbaar. Voor het meetnet is het minder lokken geen nadeel, met het zwakkere licht van de LedEmmer trek je nachtvlinders aan uit een kleinere straal en zeggen de soorten die je ziet dus meer over de directe omgeving. Een nadeel van het zwakke
licht is dat je meer invloed hebt van lichtconcurrentie, zoals een lantaarnpaal of een volle maan en daardoor minder in de LedEmmer krijgt. Het voordeel is dan juist weer dat je ze op veel plekken kunt plaatsen, zonder dat mensen ze zien of er last van hebben. En natuurlijk spaar je energie, het milieu en ook de vlinders; die kwikdamplampen worden erg heet en dat kan voor beschadigde vlinders zorgen.

Zo zet je je LedEmmer in elkaar

Ik heb al een val en wil meedoen met het meetnet

Ik doe mee met het nachtvlindermeetnet