Vluchtelingen voor vlinders

Mede mogelijk gemaakt door: Provincie Noord-Brabant

Op initiatief van De Vlinderstichting zijn er verschillende activiteiten geweest waarbij vluchtelingen een handje konden helpen in de natuur. De Vlinderstichting hoopt dat het initiatief meer mensen inspireert om op deze manier aan de slag te gaan.

In natuurgebieden is het belangrijk om jaarlijks beheer uit te voeren waar vlinders baat bij hebben. Daarbij kan je denken aan kleinschalige biodiversiteitsmaatregelen, zoals kleinschalig plaggen en het open houden van heide. Dit soort maatregelen levert een bijdrage aan de vlinderstand en natuur in het algemeen. Meestal wordt dit werk gedaan door beheerders en vrijwilligers.

De Vlinderstichting ziet vrijwilligerswerk in de natuur als een goede kans om asielzoekers en Nederlandse vrijwilligers met elkaar in gesprek te laten komen. Dit contact is van groot belang voor een gevoel van verbondenheid. Dankzij subsidie van Provincie Gelderland en Provincie Noord-Brabant konden er verschillende activiteiten op touw gezet worden. Op zes plekken in die twee provincies hebben asielzoekers meegeholpen bij activiteiten van natuurvrijwilligers uit de omgeving.

De deelnemers zijn enthousiast. De Vlinderstichting hoopt dat het initiatief meer mensen inspireert om op deze manier aan de slag te gaan.

Bekijk een filmpje van TV Ede

Gerdien  Bos-Groenendijk