Kleurkeur: keurmerk voor goed maaibeheer

De Vlinderstichting lanceert een nieuw keurmerk: ‘Kleurkeur’. Het eerste keurmerk voor goed maaibeheer van bermen en andere groenstroken.

Door het intensieve gebruik van ons land worden bermen en groenstroken, in het buitengebied en in steden en dorpen, steeds belangrijker voor vlinders, bijen en biodiversiteit in het algemeen. Maar het beheer van deze gebieden gaat nogal eens mis. Daarom komt De Vlinderstichting met een keurmerk voor goed (maai)beheer: ‘Kleurkeur’. Het keurmerk voor goed maaibeheer van bermen en andere groenstroken. Aannemers en groenbedrijven die bij het beheer rekening houden met biodiversiteit komen in aanmerking voor dit keurmerk.

Waarom Kleurkeur?

Bermen en groenstroken zijn belangrijk in het buitengebied en in het bebouwde gebied. Als ze op de juiste manier beheerd worden kunnen ze een belangrijke bijdrage leveren aan de biodiversiteit in Nederland. En dat is hard nodig, met de huidige achteruitgang van insecten, waaronder vlinders en bijen.

Anthonie  Stip

Projectleider