Braakman

Vroeger was de Braakman een zeearm van de Westerschelde in Zeeuws-Vlaanderen. Maar in 1952 kwam daar verandering in toen de Braakman werd afgesloten en ingepolderd. Een groot deel van de voormalige zeearm werd ingericht als natuurgebied waarin loofbos werd aangeplant. In de jaren die volgde heeft dit gebied de ruimte gekregen om zich te ontwikkelen tot een afwisselend natuurgebied. Inmiddels is de Braakman uitgegroeid tot een van de grootste natuurgebieden van Zeeuws-Vlaanderen en komen hier een hoop bijzondere soorten planten en dieren voor. Doordat er in het gebied nog volop kreken aanwezig zijn die worden afgewisseld door open landschappen is het voor vogelaars ook een erg leuk gebied om eens naartoe te gaan.

Gaffelwaterjuffer

De gaffelwaterjuffer was altijd een soort die je op vakantie tegenkwam. In grote delen van Frankrijk was hij niet zeldzaam en in het hele zuiden van Europa is hij op veel plekken te vinden. Sinds 1990 hebben gaffelwaterjuffers zich in Noord-Frankrijk uitgebreid en hebben ze via België, Zeeuws-Vlaanderen gekoloniseerd. In Braakman kun je ze goed tegenkomen tussen mei en augustus. Zonnig, stilstaand of langzaam stromend water met veel waterplanten zoals vederkruiden en hoornblad zijn voor deze juffer het ideale leefgebied. Dat kan zelfs een dichtbegroeide, voedselrijke veedrinkpoel zijn.

Zuidelijke glazenmaker

Ook de zuidelijke glazenmaker is een relatieve nieuwkomer die profiteert van het opwarmende klimaat. Het is een prachtig blauw ogende grote libel. In Braakman kun je hem vinden van juni tot september. Als larve brengt hij één, soms twee winters door. De libel ontwikkelt zich in ondiep, snel opwarmend water. De larven leven tussen planten in ondiep water en zijn goed bestand tegen tijdelijke uitdroging van hun leefgebied.

Gaffelwaterjuffer (foto: Christophe Brochard) Gaffelwaterjuffer (foto: Christophe Brochard)
Zuidelijke glazenmaker (foto: de Vlinderstichting) Zuidelijke glazenmaker (foto: de Vlinderstichting)