Het Geuldal

Zuid-Limburg is een heuvellandschap met een kalkrijke bodem dat wordt doorkruist door verschillende beekjes. Deze combinatie van factoren is uniek in Nederland. Het Geuldal is een schitterend beekdallandschap met kleine beekjes en natuurlijk de Geul die door het gebied heen loopt. Het is eigendom van Vereniging Natuurmonumenten. De meanderende beek stroomt door de weilanden en bossen. Doordat de beek af en toe buiten zijn oevers treedt, is er een grote afwisseling in droge en natte gedeelten, wat zorgt voor een gevarieerde flora en fauna.

Er komt plaatselijk een zinkflora voor, met onder andere het zinkviooltje. Door de weilanden lopen wandelpaden langs de beek. Bij belangrijke elementen staat vaak een bordje met informatie. De oevers van de beek zijn erg bloemrijk en hier kan je in de zomer dan ook veel libellen vinden

Bosbeekjuffer mannetje (foto: Kars Veling) Bosbeekjuffer mannetje (foto: Kars Veling)

Een schitterende zeldzaamheid die je kunt aantreffen in het Geuldal, het Gerendal en de Piepert is de bosbeekjuffer. Deze blauwgroene metaalkleurige juffer is een kenmerkende soort voor natuurlijke, schone bosbeken met daarin een grote variatie aan waterplanten en een hoog zuurstofgehalte.

De bosbeekjuffer is volgens velen een van de mooiste juffersoorten. Tussen mei en augustus heb je de meeste kans om hem en haar aan te treffen. De vouwtjes hebben een groen tot bruin metaalglanzend lichaam. De vleugels zijn egaal van kleur, groenbruin tot bruin getint.

Bosbeekjuffer vrouwtje (foto: Roy van Grunsven) Bosbeekjuffer vrouwtje (foto: Roy van Grunsven)