Meimotten

In Nederland leven meer dan 2400 soorten vlinders en dat zijn bijna allemaal nachtvlinders. Er leven in Nederland 53 soorten dagvlinders en de rest hoort dus tot de nachtvlinders. En anders dan veel mensen denken, hebben veel nachtvlinders de meest fantastische kleuren. In mei staan de sociale media van De Vlinderstichting in het teken van nachtvlinders. Elke dag een nieuwe soort, interessante feitjes en prachtige foto's.

Nationale Nachtvlindernacht

Ben jij door de #meimotten enthousiast geworden over nachtvlinders? En wil je ze wel eens met eigen ogen zien? Ga dan eens kijken bij de Nationale Nachtvlindernacht. De volgende Nationale Nachtvlindernacht vindt plaats op 15 en 16 september 2023. Met speciale lampen worden de nachtvlinders gelokt en kan je ze heel goed bekijken.

Nachtvlinders kijken, hoe ziet dat er eigenlijk uit? Laura en Jurriën gingen samen op pad. Laat je verrassen door de wondere wereld van nachtvlinders!

Motten

Er zitten 2 motten in mijn oude jas. Al in 1957 zong Dorus over Charlotte en Bas, de twee motten die zijn oude jas kapot vraten. Veel mensen associëren motten dus ook met problemen. Niets is minder waar: van de 2400 verschillende soorten nachtvlinders in Nederland eten maar twee soorten daadwerkelijk van katoen, de zogenoemde klerenmotten. De rest laat je kledingkast met rust.

De eerste misvatting is dat het de vlinders zijn die je kleren opeten. Dat klopt niet: het zijn de rupsen die dat doen. De meeste nachtvlinders drinken, net als dagvlinders, nectar. Maar sommige nachtvlinders hebben helemaal geen tong, en drinken dus ook geen nectar.

De beste strooprecepten

Leuk om te doen: nachtvlinders lokken met stroop! Een mengsel van zoetigheid en alcohol trekt nachtvlinders van verre aan. Ga aan de slag met je eigen stroopmengsel.

Bekijk het basisrecept

Klein of groot? Over micro's en macro's

De grootte van de vlinder vormt geen kenmerkend onderscheid tussen micro’s en macro’s. Er komen bijvoorbeeld heel kleine macro’s voor, zoals het stro-uiltje en de kleine groenuil, die je gemakkelijk op het verkeerde been kunnen zetten. Maar wat is dan wel het verschil?

Nachtvlinders in je tuin

De eenvoudigste manier om nachtvlinders in de tuin te bekijken, is als ze nectar komen drinken bij bloemen. Een aantal soorten bloemen komt pas ’s avonds tot leven en verspreiden de meest heerlijke geuren om nachtvlinders aan te trekken.

Met de volgende plantensoorten heb je meer kans op nachtelijk bezoek:

• Kamperfoelie (Lonicera sp.)
  • (Sier)tabak (Nicotiana sp.)
  • Teunisbloem (Oenothera sp.)
  • Rode spoorbloem (Centranthus ruber)
  • Vlinderstruik (Buddleja davidii)

Vanaf de schemering zullen er nachtvlinders bij de bloemen komen drinken. Ze zijn het beste te bekijken met een zaklamp (eventueel bedekt met rood gekleurd folie, want nachtvlinders kunnen geen rood licht zien).

Dag of nacht?

Er zijn in Europa meer dan 10.000 soorten nachtvlinders. In Nederland zijn dat er meer dan 2400. Vrijwel alle nachtvlinders vliegen ‘s nachts, maar ruim 100 soorten zijn ook overdag actief: de dagactieve nachtvlinders. Hoe hou je ze uit elkaar? (op de foto een sint-jacobsvlinder, een nachtvlinder die ook overdag vliegt)

Nachtvlinders lokken

De meeste nachtvlinders leiden een verborgen leven. Er zijn echter een paar manieren om ze toch te zien te krijgen. Voor de ene moet je de keuken in, voor een andere moeten de lakens uit de kast gehaald worden. Want nachtvlinders kan je lokken met licht en stroop. Iedere soort heeft weer zijn eigen voorkeur.

What's in a name?

Sommige (nacht)vlinders hebben een wel heel opvallende naam. Deze is apart, vreemd, gek of bijzonder. Zo zijn er veel nachtvlinders die de naam van een andere dier hebben: hermelijnvlinder, eekhoorn en kameeltje bijvoorbeeld. En waarom heet de wapendrager eigenlijk zo? De Vlinderstichting doorzocht de archieven op zoek naar sporen waarom sommige vlinders toch zo’n aparte naam hebben gekregen.

Meer over vlindernamen

Deel je waarnemingen

Heb je een nachtvlinder gezien? Geef dat dan door! Dat kan bijvoorbeeld via Tuintelling, Telmee of Waarneming.nl. Deel de (foto's van) vlinders die je ziet ook op de sociale media met hashtag #MeiMotten. Zo kan iedereen zien wat voor mooie en bijzondere nachtvlinders er worden waargenomen.

Waarnemingen doorgeven

Meetnet nachtvlinders

Heb je de smaak te pakken? Doe dan mee aan ons Meetnet Nachtvlinders! Het vangen en tellen van de nachtvlinders gebeurt met behulp van een speciale vlindervriendelijke val. Minimaal 1 keer in de twee weken zet je de val in je tuin en kijk je wat er op af komt. Het resultaat zal je verbazen! Afgelopen jaar ving Theo de la Ruelle, initiatiefnemer van #Meimotten in zijn in Tjuchem in de LedEmmer 168 vlinders van 72 soorten. In alle soorten en maten.

Meer over het Meetnet Nachtvlinders

LTO Noord, BoerenNatuur en de Vlinderstichting hebben onder de noemer Boeren InsectenMonitoring Agrarische Gebieden (BIMAG) gezamelijk een programma opgezet om boeren zelf (dag- en nacht)vlinders te laten monitoren in het agrarisch gebied. Veel agrarische ondernemers ondernemen al actie voor biodiversiteit op het erf.

Nachtvlinderfamilies

De Nederlandse nachtvlinders zijn ingedeeld in verschillende families. Zo zijn er uilen, spanners en tandvlinders. Als je begint met nachtvlinders leren, is het handig om te beginnen bij de families.

Bekijk het overzicht van nachtvlinderfamilies