Projecten

Idylle

Vlinders en bijen hebben bloemen nodig. Om nectar en stuifmeel te kunnen vinden en daarmee te overleven. Daarom legt De Vlinderstichting idylles aan: bloemrijke plekken voor vlinders, bijen en mensen.

Meer informatie over dit project

Mijn berm bloeit!

Ondanks goede bedoelingen gaat er nog veel mis met het bermbeheer bij gemeenten, provincies en waterschappen. De Vlinderstichting en FLORON zijn daarom op 1 mei gestart met de campagne ‘Mijn berm bloeit!’, waarin we aandacht vragen voor de achteruitgang van de bloemen in onze bermen en de boerenlandvlinders die hiervan afhankelijk zijn.

Meer informatie over dit project

Blues in the Marshes

Ten zuiden van ’s Hertogenbosch ligt een groot en prachtig natuurgebied: het Natura2000-gebied Vlijmens Ven, Moerputten en Bossche Broek. Een bijzonder gebied met blauwgraslanden, hooilanden en vele smalle sloten. Hier wordt nieuw leefgebied ontwikkeld voor onder ander het pimpernelblauwtje.

Lees meer over dit project

Tien voor 12!

Vlinders zijn al jaren de sterkst bedreigde diergroep van ons land. Ondanks de inspanningen die De Vlinderstichting al meer dan vijfentwintig jaar levert, staan veel dagvlindersoorten op het punt uit ons land te verdwijnen. Daar kan NU nog iets aan gedaan worden. Het is nog net geen vijf, maar wel: Tien voor 12!

Meer over dit project