Duizenden atalanta’s verlaten Nederland

dinsdag 14 september 2021

Gisteren 13 september is de atalanta is grote aantallen gemeld. Er werden duizenden gezien, vooral in Zuid-Nederland. Voor een deel werden ze in grote groepen gezien op klimop en andere bloeiende planten, maar de vogelaars op diverse trektelposten zagen ze ook massaal naar het Zuiden vliegen, weg uit ons land.

Atalanta op koninginnekruid ter voorbereiding op de trektocht.

Trektelposten zijn locaties met goed uitzicht waar vogelaars vaak van zonsopgang tot zonsondergang de wacht houden en alle langstrekkende vogels tellen. Ze houden daarvoor natuurlijk de omgeving strak in de gaten en merken ook de atalanta’s op. Ook deze zijn op trek, maar omdat ze dit niet in groepen, maar individueel doen valt het minder op dan bij veel vogels het geval is. Vaak op een meter of 5 tot 10 hoogte vliegen ze in een rechte lijn naar het Zuiden.

Grote aantallen

Er werden er 22 geteld op de trektelpost in Hoek Sluis in Zuid-Holland en wel 40 in Malden (Gelderland). Maar de absolute toptelpost was die op de Loozerheide in Limburg waar er in een dag 1147 werden geteld. Ook op andere plaatsen werd deze trek opgemerkt, bijvoorbeeld 25 in Venlo en 80 atalanta’s in Milsbeek. Van Roel Winters kregen we bericht over een wandeling op Landgoed Langakkers. “Tijdens vogelen/vlinderen op mijn akker, in een baan van 200 meter trokken zojuist minimaal 410 atalanta’s tussen 10.30 en 12.30 uur”. En even later: “Zojuist nogmaals geteld. Ongeveer 10 atalanta’s per 2 minuten over een baan van ruim 200 meter breedte. Dat was vanmorgen om 10 uur ook al gaande, dus zijn er zeker 1000 atalanta’s over de Langakkers gevlogen”.

Nectar drinken

Atalanta op bloeiende klimop, waar ze nu massaal samen gevonden kunnen worden.

Behalve langstrekkend werden er ook grote aantallen gemeld van nectar drinkende atalanta’s. Ook deze gaan nog op trektocht en hebben daar natuurlijk ‘brandstof’ voor nodig. Dit verzamelen ze massaal op de in bloei komende klimop en op andere goede nectarplanten als koninginnenkruid. Er waren meldingen van 25, 30, 40, 51, 80 en meer dan 100 vlinders bij elkaar. Ook vandaag en de rest van de week kunnen deze aantallen nog gezien worden. Deze atalanta’s zijn de nakomelingen van vlinders die eerder dit jaar, vanuit het zuiden, hierheen zijn gekomen. Ook komen atalanta’s uit Scandinavië binnen om via ons land naar het Zuiden te vliegen.

Zie jij ook grote aantallen atalanta's nectar drinken of langsvliegen? Geef het dan door via Waarneming of Telmee.

2021 Atalanta KarsVeling Natuurbericht VanessaAtalanta