Ga nu op zoek naar de sleedoornpage

donderdag 9 december 2021

Het is december en dan roepen we op om op zoek te gaan naar een typische zomervlinder. Het klinkt niet logisch, maar de sleedoornpage is nu, hartje winter, het beste in kaart te brengen. De vlinders zijn er nu niet, maar wel de eitjes die, met wat oefening, goed kunnen worden gevonden.

De imago van sleedoornpage. De imago van sleedoornpage.

Zoals de naam al verklapt is sleedoorn een belangrijk waardplant van de sleedoornpage. De eitjes worden het meest afgezet op sleedoornstruiken die redelijk zonnig staan en niet te oud zijn. Nu hoor ik u al denken: “Oh, dan moet ik snel eens daar en daar gaan zoeken, want daar staat sleedoorn volop.” Uiteraard is iedereen vrij om overal te zoeken, maar als we naar het verspreidingskaartje kijken zien we een opvallend patroon.

Verspreiding sleedoornpage

De sleedoornpage komt vooral voor in de overgangen van zand naar klei en veen. Niet midden op de Veluwe of de Utrechtse Heuvelrug, maar ook niet in de Friese zeeklei of in de Betuwe. Wel is de sleedoornpage ook in Zuid-Limburg aanwezig. Als u dus op zoek wilt gaan naar eitjes van de sleedoornpage, dan is de vindkans het grootste in die overgangen en in de omgeving van de plekken waar de soort bekend is. En dan zijn er op het kaartje nog genoeg potentieel geschikte plekken te vinden en daar komt ook vast en zeker sleedoorn voor en wie weet, sleedoornpage.

Sleedoornpages weggesnoeid

Geweldige vrijwilligers die op zoek zijn naar de eitjes van de sleedoornpage. Geweldige vrijwilligers die op zoek zijn naar de eitjes van de sleedoornpage.

Er komen soms berichten over al te rigoureus verwijderen van sleedoornstruiken. Precies daar waar de sleedoornpage haar eitjes had gelged. Dat is natuurlijk doodzonde, maar bovendien ook strafbaar. Want de sleedoornpage is een beschermde soort.

Kennis is macht

Als het bekend is dat de sleedoornpag ergens voorkomt, kan zo’n beheerfout wellicht voorkomen worden. Maar op plekken waarvan we niet weten of de sleedoornpage er voorkomt of niet is het moeilijk om de vlinder effectief te beschermen. Daarom zijn we blij met de vele vlinderaars die de winter gebruiken om op zoek te gaan naar de eitjes van de sleedoornpage. Er zijn plekken bekend waar nog nooit een sleedoornpage is gezien, maar door de vondst van eitjes weten we dat deze zich daar wel voortplant. Dan kan ook de beheerder van zo’n plek rekening houden met deze prachtige vlinder.

Op zoek naar de sleedoornpage

Vrijwilligers van De Vlinderstichting gaan deze winter weer op pad om de sleedoornpage zo goed mogelijk in kaart te brengen. Wil jij een keer mee met mensen die ervaring hebben met het zoeken naar de eitjes? Kijk dan in onze agenda. Daar vind je alle data en locaties waar we gericht op zoek gaan naar eitjes van deze bijzondere vlinder.

Bekijk de data

2021 december eitjes KarsVeling Natuurbericht Sleedoornpage TheclaBetulae