Bescherming Sleedoornpage

Vragen?

Vragen over de sleedoornpage, of meer weten? Neem contact met ons op via sleedoornpage@vlinderstichting.nl!

De sleedoornpage gaat achteruit: steeds meer leefgebied van deze vlinder verdwijnt.

De sleedoornpage stelt bepaalde eisen aan zijn leefomgeving. Zo legt het vrouwtje haar eitjes uitsluitend op sleedoornstruiken. Het liefst op jonge uitlopers: daar kunnen de rupsen van eten. In de natuur gaat deze verjonging vanzelf, door vraat van bijvoorbeeld koeien en schapen. Maar tegenwoordig hebben de struiken (en de vlinders) onze hulp nodig.

Wat doet De Vlinderstichting?

De oorzaak van de achteruitgang tot de jaren tachtig van de vorige eeuw is hoofdzakelijk het verdwijnen van het kleinschalige cultuurlandschap met zijn (sleedoorn)hagen. Dat de vlinder daarna nog op veel plaatsen is verdwenen, komt veelal door veroudering van sleedoornstruweel en het verwijderen of te rigoureus snoeien van sleedoorns. Ook een gebrek aan nectarplanten in de buurt van de sleedoorns is ongunstig.

• Sleedoornstruwelen die te oud zijn geworden en weinig jonge uitlopers hebben, moeten gefaseerd worden teruggezet, waarbij de oudste sleedoorns gespaard moeten worden omdat ze in het voorjaar waardevol zijn als nectarplant voor insecten.
  • Waar ‘verbraming’ optreedt en de sleedoorns gespaard moeten worden, zullen de braamstruiken rigoureus inclusief wortelstokken verwijderd moeten worden. Vaak zal dan ook aanplant van jonge sleedoorns nodig zijn. Indien mogelijk is een gefaseerde aanpak aan te bevelen.
  • Als er sleedoornstruiken bij beheer zullen sneuvelen, worden ze voor die tijd afgezocht op eitjes. De takken met de aangetroffen eitjes worden dan afgeknipt en overgezet op geschikte struiken in de buurt die blijven staan.

Waar komt de sleedoornpage voor?

De sleedoornpage komt in Friesland voor bij Wolvega, in Drenthe bij Zuidwolde, in Overijssel bij Steenwijkerland, Zwolle en Ommen (Prathoek), in Gelderland bij Nunspeet, Epe, Apeldoorn, Wageningen, Ede, Arnhem, Angerlo, Doesburg, Brummen, in Utrecht bij Amersfoort, Soest, Overlangbroek, in Noord-Brabant bij de Kraaijenbergse plassen, en in Zuid-Limburg. De soort lijkt een voorkeur te hebben voor overgangen van zandgronden naar klei of veen.

Bekijk de kaart

Klik op de kaart voor een vergroting

Eitjes zoeken

Omdat de vlinders zo verborgen leven, kan de sleedoornpage het beste worden geteld door de eitjes te zoeken. Die zijn prima te vinden in de winter als de blaadjes van de struiken zijn.

Download het telformulier

De resultaten van de tellingen ziet u hieronder. Wilt u meehelpen met tellen? Geef dan uw waarnemingen door via Telmee of Waarneming.nl. Of vul onderstaand formulier in, dan nemen we zo snel mogelijk contact met u op!

Eitje sleedoornpage (foto: Wilma van Holten)

Agenda

De teldata zijn voorbij. Later dit jaar starten we met het seizoen 2021/'22. Wilt u straks voor het eerst meehelpen of wilt u een teldag doorgeven? Mail dan naar De Vlinderstichting.

Datum Plaats Contactpersoon

Zuidwolde 17 27 45 17 3
Zwolle 401 390 338 240 216
Totaal 7352 7105 5254 2279 2227

Meer eitjes in de winter

Er zijn nog meer soorten vlinders die in de winter eitjes leggen op de sleedoorn en voor verwarring kunnen zorgen met de sleedoornpage. De meidoornuil overwintert als eitje; de eitjes verkleuren van lichtgeel naar bruin en zijn enigszins piramidevormig.

De blauwrandspanner heeft witte eitjes maar ovaal, glad met een deukje.

(foto's: Jeroen Voogd)

Dubbel, is bijgeknipte versie tbv beschrijving Eitje van de meidoornuil
Eitje van de blauwrandspanner