Nagenieten: nog twintig dagvlindersoorten actief deze week!

donderdag 20 oktober 2022

Hoewel de herfst al flink op gang komt, zijn er deze week nog zeker twintig soorten dagvlinders actief. Dit gaat om de vlinderoverwinteraars, maar er vliegen ook nog veel soorten die zich nog voortplanten en als rups of pop de winter in moeten gaan. Zolang er zonnige dagen zijn, kun je nog vlinders te zien krijgen.

Het klein koolwitje wordt het meest gemeld deze week. Het klein koolwitje wordt het meest gemeld deze week.

Het vlinderseizoen is eigenlijk al over, want juli en augustus zijn de vlindermaanden bij uitstek, maar toch worden er op Waarneming.nl en Telmee nog heel veel vlinders gemeld. De zonnige dagen met redelijk hoge temperaturen zorgen ervoor dat er nog veel vlinders actief zijn. Het klein koolwitje wordt het meest gezien. Dit is een zeer algemene vlinder die overal voorkomt. De vlinders van de derde generatie zijn er nu nog flink. Het klein koolwitje overwintert als pop en de vlinders die nu vliegen planten zich nog voort en zullen daarna sterven.

Als pop de winter door

De eitjes komen snel uit en de rupsen moeten nog flink groeien voor ze kunnen verpoppen en succesvol de winter kunnen doorkomen. Het is te hopen dat er geen vroege koude periode komt, want dan zouden veel het niet kunnen redden. Ook de andere koolwitjes moeten als pop de winter in. Klein geaderd witje, groot koolwitje en scheefbloemwitje zijn echter nog maar weinig aanwezig, dus de meeste zullen zich al eerder hebben voortgeplant.

Andere meldingen

Ook de kleine vuurvlinder wordt nog veel gemeld deze week. Ook de kleine vuurvlinder wordt nog veel gemeld deze week.

Na het klein koolwitje, die overtuigend op de eerste plaats staat, zijn er van kleine vuurvlinder en bont zandoogje ook nog veel meldingen. Deze soorten zijn vaak nog tot laat in het jaar te zien. Ze overwinteren als rups en hebben dus wat minder tijd nodig om zich ‘winterklaar’ te maken dan popoverwinteraars. Maar ook deze hebben wel wat tijd nodig, want ze moeten vaak al wel een aantal vervellingen achter de rug hebben. Als de temperatuur hoger is, zoals momenteel het geval is, gaat die ontwikkeling sneller.

Vlinderoverwinteraars

Normaliter zijn nu, zo laat in het jaar, vooral veel meldingen van de vlinderoverwinteraars. Dat is nu niet echt het geval. Er worden wel regelmatig dagpauwogen en atalanta’s gezien, maar duidelijk minder dan verwacht. Kleine vos, gehakkelde aurelia en citroenvlinders zijn er maar mondjesmaat. Ook voor deze soorten lijkt de droge, hete zomer niet positief te zijn geweest. Hoe dan ook, op zonnige najaarsdagen zijn er nog flink wat vlinders te zien, dus geniet ervan!

Waarnemingen doorgeven

In dit artikel zie je welke vlinders er deze week gezien zijn. Zie jij ook een vlinder buiten een route om en wil je deze makkelijk doorgeven? Dit kan zonder account via de volgende pagina. Daarin kunnen de 20 meest doorgegeven vlinders worden aangemeld. Hiervoor hebben we alleen een datum en locatie nodig. Lekker makkelijk dus!

2022 dagvlinders KarsVeling Natuurbericht