Nieuw: podcast ‘Toekomst voor Natuur’

donderdag 3 maart 2022

De Vlinderstichting start een podcastserie over de toekomst voor natuur en natuurbescherming in de Lage Landen. De eerste aflevering verschijnt op zaterdag 5 maart. Anthonie Stip, ecoloog bij De Vlinderstichting, gaat in de podcast met inspirerende gasten op zoek naar spraakmakende verhalen over natuur en natuurbescherming, nu en in de toekomst.

Natuurbescherming bestaat in Nederland ongeveer sinds 1870, zo’n anderhalve eeuw. In die tijd veranderde ons land enorm, evenals onze kijk op natuur. Anno 2022 staan wij voor forse uitdagingen om klimaatverandering tegen te gaan, gezond voedsel te produceren, op een duurzame manier te voorzien in onze energiebehoefte, te wonen en te recreëren. In al deze thema’s speelt natuur een belangrijke rol.

‘Toekomst voor Natuur’ is vanaf zaterdag 5 maart te beluisteren op alle reguliere podcastplatforms.

Toekomst voor Natuur op Spotify

Toekomst voor Natuur op Apple Podcasts

Anthonie Stip: “Het is hoog tijd om het over natuur te hebben. Ik merk dat we nauwelijks toekomen aan de cruciale vragen. Er is discussie over de wolf, over de invloed van landbouw op natuur, over natuurdoeltypen. Maar veel van die discussies zijn technisch en juridisch van aard. En dat vind ik een gemiste kans.

Verwondering en passie

Met zijn podcast ‘Toekomst voor Natuur’ wil hij laten zien dat het denken over natuur helemaal niet zo zwartwit is. Er komt enorm veel verwondering en passie bij kijken. Het gaat over schoonheid, over wat wij als mensen belangrijk vinden. Anthonie wil die elementen weer terugbrengen in de discussie: "ze zijn naar mijn idee cruciaal voor de toekomst voor natuur in ons land.”

Vanaf 5 maart te beluisteren

Elke twee weken op zaterdag verschijnt er een nieuwe aflevering van ‘Toekomst voor Natuur’, te beginnen op zaterdag 5 maart. Anthonie: “Ik neem de luisteraar mee op een zoektocht naar de plek van natuur in onze samenleving. Deels is dat ook mijn eigen zoektocht. Ik behoor tot de jongere generatie.

De keuzes die nu gemaakt worden in het beleid, van Europa tot in je eigen woonplaats, zijn bepalend voor de komende decennia. Jongeren hebben daar nog heel lang mee te maken en kunnen mede het verschil maken. In de podcast komen verschillende manieren van kijken naar natuur langs. Ik spreek bijvoorbeeld met wetenschappers, boeren, natuurbeheerders, bouwers en sociologen. Van elk van hen kunnen we leren, daar ben ik van overtuigd. Iedereen draagt bij aan toekomst voor natuur. We kunnen niet anders.”

Waarom een podcast

Waarom een podcast?

De Vlinderstichting maakt de keuze voor een podcast bewust. Titia Wolterbeek, directeur van De Vlinderstichting: "Een podcast is een verdiepend medium dat ruimte geeft om een onderwerp als natuurbescherming van vele kanten te belichten. Juist nu er zoveel in beweging is, is dat enorm waardevol. Bovenal vind ik het belangrijk om de jonge generatie natuurbeschermers de ruimte te geven hun eigen visie op natuur te ontwikkelen en daarmee het werkveld en de maatschappij verder te brengen. Ik ben trot

2022 AnthonieStip Natuurbericht podcast ToekomstVoorNatuur