Toekomst voor natuur Podcast

Podcast: Toekomst voor natuur

In de podcast Toekomst voor Natuur verkent Anthonie Stip elke twee weken een actueel of belangrijk natuuronderwerp. Dat doet hij met spraakmakende gasten uit Nederland en België. Anthonie: “We moeten het echt hebben over welke toekomst we voor natuur weggelegd zien in onze samenleving. In mijn podcast doe ik dat vanuit inspirerende verhalen van mensen die daar dagelijks mee bezig zijn. Natuur is zó veelzijdig, dat verwondert mij elke dag weer!”

Luister hier

Of ga direct naar een van de laatste afleveringen:

afl. 55 - In Siberië zijn geen wegen, alleen richtingen (met Gerard Boere)
afl. 54 - De tuin als paradijs voor kleine natuur (met Renze Borkent)
afl. 53 - Geheimen van het Dommellandschap (met Ger van den Oetelaar en Jan van der Straaten)
afl. 52 - Voedselbossen: de kracht van variatie (met Rianne Luring)
afl. 51 - Caspar schrijft: natuurjournalistiek door de ogen van Caspar Janssen

Over de podcast host

Anthonie Stip (Bron: Kim Huskens) Anthonie Stip (Bron: Kim Huskens)

De host van Toekomst voor Natuur is Anthonie Stip (1991). Hij is een gedreven natuurbeschermer én podcastmaker die sinds 2014 voor De Vlinderstichting werkt als projectleider. Veel mensen kennen Anthonie van cursussen, lezingen of presentaties die hij geeft over bijvoorbeeld ecologisch groenbeheer, wilde bijen, landbouw & natuur of actualiteiten in de natuurbescherming.

Andere taken bij De Vlinderstichting

Anthonie is initiatiefnemer van Kleurkeur – het keurmerk voor ecologisch bermbeheer – en betrokken bij tal van ontwikkelingen in landbouw en natuur: de Biodiversiteitsmonitor Akkerbouw, Rotterdam de Boer op, de nectarindex en sinusbeheer. Voor zijn inzet werd hij uitgeroepen tot één van de Duurzame Jonge 100 in 2021.

Ideeën groeien

Regelmatig ontstaan ideeën voor nieuwe afleveringen van zijn podcast Toekomst voor Natuur als hij bezig is in zijn tuin. “Onder het zaaien, wieden en snoeien kan ik mijn gedachten heerlijk laten gaan. Een briljant idee voor mijn podcast is dan zó geboren!”

Podcastprestaties

Sinds de start van de podcast heeft Anthonie al heel wat mensen weten te bereiken met zijn boodschap. Hieronder kan je een aantal van de succesen die de podcast heeft bereikt teruglezen.

• Vanaf september 2023 is de podcast in de Nederlandse geschiedenis opgenomen als nationaal audiovisueel erfgoed door het archiveren ervan bij Beeld & Geluid.
  • Toekomst voor Natuur belandde in de top 10 voor de publieksprijs bij de Dutch podcast awards 2023
  • Begin januari 2024 werd de podcast voor de 100.000e keer beluisterd. Wat een bereik!
  • Kort daarna verscheen de 50e aflevering, weer een prachtige mijlpaal.

Best beluisterde afleveringen

Ben je benieuwd waar de meeste luisteraars voor zijn gegaan? Hieronder vind je de huidige top 5 beluisterde afleveringen.

1. Aflevering 1 Natuurbescherming is emotie - David Kleijn over 20 jaar natuurbeheer en de rol van onderzoek.
  2. Aflevering 2 Het verlangen naar wildernis - Liesbeth Bakker over wilde natuur en rewilding.
  3. Aflevering 36 Toekomst voor soortenrijke graslanden met graslandnerds - Stephanie Schelfhout en An De Schrijver
  4. Aflevering 3 Levende landbouw - Ben Koks over zijn fascinatie voor boerenlandvogels en oude landbouwkennis
  5. Aflevering 31 Wat willen we met het bos? - Wouter Delforterie over de bossenstrategie en vergeten bos in Gelderland

Podcast volgen

Hierboven is de meest recente podcastaflevering terug te vinden.

Podcastplatforms

Ben je nieuwsgierig naar de podcast? Toekomst voor Natuur is te vinden op bijna alle podcastplatforms, bijvoorbeeld Spotify, Apple podcasts, Google podcasts en het youtubekanaal van De Vlinderstichting.

Volg toekomst voor Natuur op Spotify

Volg toekomst voor Natuur op Apple Podcasts

Volg toekomst voor Natuur op Google Podcasts

Volg toekomst voor Natuur op het youtubekanaal van De Vlinderstichting

Reageren op de podcast

Reacties zijn welkom op Twitter via @birdingstip en @ToekomstNatuur

Of vul onderstaande formulier in.

Wil je reageren op de podcast?

Laat hier je reactie achter!