Ruim 150 vlindergedichten ingestuurd voor gedichtenwedstrijd

dinsdag 7 februari 2023

Er zijn meer dan 150 inzendingen binnengekomen voor de vlindergedichtenwedstrijd die De Vlinderstichting heeft uitgeschreven in het kader van het 40-jarig bestaan. De jury krijgt er een zware dobber aan om het mooiste gedicht te kiezen.

In juni verschijnt bij KNNV Uitgeverij onze jubileum-poëziebundel Je zou een vlinder moeten zijn. Een verzameling van 24 gedichten van (vooral) bekende literatoren, die zijdelings of meer uitgesproken met vlinders te maken hebben. Het vijfentwintigste gedicht is dat van de winnaar van de wedstrijd. Cabaretier en tekstschrijver Hans Dorrestijn en de Wageningse stadsdichter Ellen van der Kolk hebben nu de zware klus om te bepalen welk gedicht dat wordt.

Jammer toch, dat er alleen voor dat ene gedicht plek is in die bundel? Daarom geven wij in de loop van het jaar álle gedichten die zijn ingezonden een plekje op deze website. Als voorproefje publiceren we alvast twee vlindergedichten. Het eerste is gemaakt door Leo Stilma. Hij is degene die het idee had voor de bundel en ook de gedichten daarvoor verzamelde. Het andere gedicht is van Vlinderstichting-medewerker Ingeborg van Es-Boomsluiter. Zij heeft samen met Liesbeth van Agt de wedstrijd georganiseerd en heeft meegewerkt aan de poëziebundel.

In maart, na de bekendmaking van de winnaar tijdens de Landelijke Dag, worden de beste gedichten uit de wedstrijd online gezet. In de maanden daarna volgen de overige gedichten. Zo kunt u zich het hele jaar door laven aan vlinderpoëzie. Laat u erdoor inspireren, net als de meer dan 150 dichters in de wedstrijd hebben gedaan!

Ga naar de gedichten

40jaar Gedichtenwedstrijd jubileum