Weinig vlinders in juni

zaterdag 1 juni 2019

"De zon schijnt volop en de tuin staat vol vlinderplanten, maar waar zijn de vlinders?” Een veel gestelde bij De Vlinderstichting in de periode eind mei en begin juni. Deze wordt al jaren de ‘junidip’ genoemd: de voorjaarsvlinders zijn klaar met vliegen en de zomervlinders zijn er nog niet.

"Alle vlinders die in het voorjaar vlogen, hebben eitjes gelegd. De rupsen doen zich nu tegoed aan het vele groen. Hun ouders, de vlinders, zijn dood. Over een paar weken gaan de rupsen verpoppen: in in juli zien we dan weer volop vlinders vliegen!"

Weinig vlinders in juni: heel normaal!

Citroenvlinder, kleine vos, dagpauwoog en gehakkelde aurelia: in het voorjaar zagen we ze volop. Maar in juni zijn ze allemaal weg. Hoe mooi het weer dan ook is, je ziet maar erg weinig vlinders. De levenscyclus van vlinders geeft het antwoord: al zie je weinig vlinders, er zijn wel veel rupsen. De voorjaarsvlinders zijn dood en de rupsen moeten zich nog verpoppen. Met name in de tuin in het dan stil.

Meer over rupsen

Is 2019 een goed vlinderjaar?

De meeste distelvlinders die je nu ziet zijn gehavend door hun lange reis De meeste distelvlinders die je nu ziet zijn gehavend door hun lange reis

Dat het de laatste 25 jaar niet goed gaat met de vlinders, weten de meest mensen wel. En er zijn er ook zeker minder dan vroeger. Toch kunnen we op basis van de situatie op dit moment nog geen conclusies trekken voor 2019: daarvoor moeten we eerst de zomermaanden afwachten.

Uit een voorlopige tussenstand die De Vlinderstichting eerder dit jaar opmaakte blijkt dat sommige vlinders het relatief goed doen, en anderen slecht.

Hoe gaat het met de vlinders in 2019?

Distelvlinders

Een vlindersoort maakt het gemis van de rest een beetje goed: de distelvlinder. Deze trekvlinders hebben al een heleboel kilometers gemaakt. Ze komen eigenlijk uit Afrika, maar in de wintermaanden vertrekken de vlinders naar het Noorden. Door de windrichting kwamen ze eind maart in Israel aan. Midden mei ging de volgende generatie op weg naar het noordwesten. Door het slechte weer en de wind weken ze noordwaarts uit naar Zweden. Via een omweg zijn ze nu toch ook bij ons. De afgelopen dagen worden ze op veel plekken gemeld, vaak wat gehavend en gebeleekt. Maar dat mag ook wel na zo'n lange tocht!

Meer over de tocht van de distelvlinders

Vlinders in de tuin

Atalanta's in de tuin Atalanta's in de tuin

Maak je tuin nu alvast klaar voor de zomervlinders die straks in juli gaan vliegen! Bestel de beste vlinderplanten in onze webshop. Denk dan ook aan een aantal rupsenplanten, want zonder rupsen geen vlinders! En het allerbelangrijkste: gebruik nooit gif in je tuin.

"Pas een vlindelezing gehad bij Groei en Bloei door De Vlinderstichting gegeven. De adviezen opgevolgd en het boek geraadpleegd. De tuin volgezet met nectar planten. Vandaag voor het eerst de distelvlinder in de tuin. Het werkt!"

Paula, Duiven (Gld)

Tuinvlindertelling: 6 tm 28 juli

Het weer bijna zover: de tuinvlindertelling! Tel de vlinders in je tuin en help ons een beter beeld te krijgen van de vlinderstand. Wil je een seintje krijgen als we gaan starten? Laat ons dat even weten!

Geef mij een seintje

Junidip tellen tuinen Tuinvlindertelling vlinders