Wie wordt de BovensteBesteBermBeheerder van 2022?

dinsdag 24 mei 2022

Op veel plekken wordt er al maaibeheer met aandacht voor biodiversiteit uitgevoerd. Veel kandidaten meldden zich dan ook aan voor de verkiezing van de BovensteBesteBermBeheerder 2022. Een vakkundige jury selecteerde vier kandidaten en daaruit kan iedereen nu kiezen. Er wordt al volop gestemd. Wie vindt u dat deze eretitel het meest verdient? Stemmen kan nog tot 31 mei.

Op de website van De Vlinderstichting vindt u meer informatie over de genomineerden en de redenen waarom ze zijn genomineerd. Hieronder in het kort al wat informatie over deze drie Brabantse gemeenten en een ecologisch hovenier.

In bermen liggen enorme kansen voor biodiversiteit. In bermen liggen enorme kansen voor biodiversiteit.

Frank Verhagen

Frank Verhagen: “In de gemeente Eindhoven mag ik al bijna twintig jaar werken aan het beheer van de groene openbare ruimte. Mijn opa maaide als boer al delen van mijn werkgebied, toen nog met de zeis. Zonder dat hij het wist was zijn manier van werken, kleinschalig en gefaseerd, een voorbeeld van goed beheer van graslanden. In mijn werk probeer ik die manier van werken op een moderne manier voort te zetten”.

Jaap Mekel

Ecologisch hovenier Jaap Mekel heeft al ruim dertig jaar ervaring met bermmaaibeheer & maaibeheer in het algemeen en is een echte natuurliefhebber. Hij heeft een eigen concept ontwikkeld: Mekelogisch maaibeheer. Een maaibeheer dat gebaseerd is op het nabootsen van natuurlijk beheer. Hij weet precies te vertellen en te handelen hoe je biodiversiteit kunt vergroten door een juist maaibeleid.

Martijn de Greef

Martijn de Greef van de gemeente Gemert-Bakel stelt alles in het werk om de bermen en meerdere grasveldjes ecologisch te beheren. Hij betrekt natuurverenigingen bij het ecologisch uitvoeren van allerlei natuurprojecten om deze te monitoren zodat duidelijk is wat er groeit en wat er vliegt en of er verbeteringen mogelijk zijn. Vele vrijwilligers van het IVN hebben nuttig en met veel plezier gewerkt om via MijnBermBloeit een goed beeld neer te zetten.

Merlijn Hoftijzer

Merlijn Hoftijzer is ecoloog bij de beheerafdeling van de Gemeente Breda en werkt samen met een team van enthousiaste collega’s aan het beheer van de Bredase bermen en natuurgebieden. Hij is verantwoordelijk voor het beheer en de inrichting van de natuur. Jaarlijks worden er aanpassingen gedaan aan het beheer om het ecologisch te optimaliseren. Bijvoorbeeld door beheer met aangepaste machines voor kwetsbare terreinen, het uitbreiden van maaifasering door het toevoegen van vlinderstroken en sinusmaaien en de beheerfrequentie afstemmen op basis van de vegetatieontwikkeling.

2022 BovensteBesteBermbeheerder KarsVeling Natuurbericht