Idylle Waadhoeke ingezaaid

zaterdag 8 september 2018

Ruim veertig volwassenen en kinderen hebben op 8 september de Idylle Waadhoeke ingezaaid. Na drie uur was de klus geklaard. Nu kan de natuur haar werk doen, zodat deze plek kan veranderen in een paradijsje voor vlinders, bijen en mensen.

Kilo's bloemenzaad

Vele handen maakten licht werk. Dankzij mooi weer en de enthousiaste inzet van jong en oud, was het inzaaien van de Idylle Waadhoeke een groot succes. Talloze emmers zand en kilo's wildebloemenzaden zijn met de hand gemengd en zorgvuldig uitgestrooid over het 9000 vierkante meter grote terrein. Een leuke en leerzame ervaring, aldus eenvan de deelnemers:

"We vonden het een mooie ervaring en het was goed om te zien hoe iedereen zich inzette en vol overgave ging zaaien! We kunnen niet wachten op het resultaat volgend jaar."

Bekijk alle idylles in Nederland

Vlinderidylles

Met geld van de Nationale Postcodeloterij legde de Vlinderstichting tot 2016 overal in Nederland bloemrijke plekken, vlinderidylles, aan. In 2017 was er nog budget voor 1 locatie. Daarvoor werd een wedstrijd uitgeschreven. Uit de tientallen aanmeldingen koos De Vlinderstichting uiteindelijk drie finalisten: Franeker, Amsterdam en het Noord-Brabantse Schaijk.

Draagvlak

Het grote draagvlak in Franeker was voor de Vlinderstichting een van de redenen om het geld aan dit plan toe te kennen. Bedenker van de idylle is Remco Ploeg, student diermanagement aan Van Hall Larenstein in Leeuwarden.

Bekijk alle idylles in Nederland

Bijen bloemen Idylle vlinder vrijwilligers