Lindewijk is vlinderwijk!

maandag 4 juli 2011

Vandaag hebben de straatnaamborden in woonwijk de Lindewijk in Wolvega krijgen een ‘gezicht’ gekregen. In de Lindewijk hebben alle straten de naam van een vlinder. Maar dat is niet alles: sinds vandaag staat niet alleen de naam van de straat vermeld, maar ook het ‘plaatje’ dat bij de naam hoort.

Maandag 4 juli werden de eerste twee straatnaambordjes met citroenvlinder en kommavlinder feestelijk onthuld door wethouder Jack Jongebloed en Ineke Koopmans van De Vlinderstichting. Zij kregen daarbij hulp van een heleboel kinderen van OBS De Tuindorpschool en de St. Franciscusschool uit Wolvega. Voor de Lindewijk betekent dit, dat in de hele wijk prachtige afbeeldingen van enkele tientallen vlinders te zien zijn. Elke straat zijn eigen vlinder!

Mooi én educatief

De Vlinderstichting vindt het toevoegen van plaatjes aan de straatnaamborden een prachtig initiatief. Vlinders hebben het niet gemakkelijk. Ook in nieuwe woonwijken is er vaak te weinig aandacht voor het creëren van goede leefomstandigheden voor vlinders. Misschien hebben we zo weinig oog voor vlinders omdat we ze niet vaak zien. In de Lindewijk is dat nu straks anders. Iedereen kan zien hoe mooi een grote vuurvlinder, de kommavlinder en de eikenpage zijn. En het is niet alleen mooi, het is ook nog educatief. Je leert de vlinders herkennen en dat leidt vast en zeker tot meer aandacht en zorg voor vlinders. De Vlinderstichting hoopt dat ook andere woonwijken in Nederland dit voorbeeld gaan volgen!

Oude bekenden

De Lindewijk en de Vlinderstichting zijn goede bekenden van elkaar. In 2008 ontving de groene en waterrijke Lindewijk vanwege de goede natuurlijke omstandigheden het predicaat Vlinderwijk van Nederland. Alle bewoners van de wijk ontvingen bij die gelegenheid een vlinderstruik.

Citroenvlinder Friesland Kommavlinder naamgeving