Reddingsactie donker pimpernelblauwtje

donderdag 16 juli 2020

Een berm langs een provinciale weg bij Posterholt in Limburg is maandag 13 juli 2020 per ongeluk gemaaid in opdracht van het Waterschap Limburg. Daardoor is het laatste leefgebied in Nederland verdwenen van het donker pimpernelblauwtje, een bedreigde vlindersoort. De Vlinderstichting onderneemt nu samen met Waterschap Limburg en het Limburgs Landschap een ultieme reddingspoging.

Omdat de blauwtjes nu rondvliegen heeft Het Limburgs Landschap uit haar eigen terrein bloeiende pimpernelplanten uitgestoken en geplant op de gemaaide strook. Zo hopen we dat de uitgekomen vlinders toch hun eitjes af kunnen zetten op de bloemknoppen van de pimpernel. Met de noodmaatregel moet het leefgebied van de met uitsterven bedreigde donkere pimpernelblauwtjes te herstellen.

"Het is een wanhoopsdaad", zegt De Vlinderstichting. "De vlinder legt zijn eitjes in de bloemen en de vrouwtjes vliegen op dit moment rond. Als we niks zouden proberen, verdwijnen ze uit Nederland."

beheerfout DonkerPimpernelblauwtje Limburg maaien Posterholt