Reddingspoging donker pimpernelblauwtje

Wat is er gebeurd, hoe komt dat en hoe gaan we het opossen? Onze collega Anthonie Stip licht het toe bij Radio 1.

Luister naar het interview

Enige leefgebied van bijzondere vlinder in Nederland vernield

Een berm langs een provinciale weg bij Posterholt in Limburg is maandag 13 juli 2020 per ongeluk gemaaid in opdracht van het Waterschap Limburg. Daardoor is het laatste leefgebied in Nederland verdwenen van het donker pimpernelblauwtje, een bedreigde vlindersoort. De Vlinderstichting heeft aangifte gedaan bij de provincie.

De Vlinderstichting onderneemt nu samen met Waterschap Limburg en het Limburgs Landschap een ultieme reddingspoging om het donker pimpernelblauwtje, een bedreigde vlindersoort, te redden.

"Het is een zwarte dag voor het donker pimpernelblauwtje", zegt Irma Wynhoff, projectleider bij De Vlinderstichting. "We raken een van de meest zeldzame vlinders in Nederland misschien wel kwijt."

Laatste leefgebied van zeldzame vlinder

Een Medewerker van Stichting het Limburgs Landschap zet nieuwe planten in de vernietigde berm, in de hoop de vlinder nog te kunnen redden.

De vlinder heeft de grote pimpernel (een zeldzame plant) nodig om te overleven. Maar maandag maaide een aannemer die werkt voor het schap een berm langs de N274 plat. Precies de berm waar het donkere pimpernelblauwtje het enige nog resterende leefgebied in Nederland had.

Noodmaatregel

Omdat de blauwtjes nu rondvliegen heeft Het Limburgs Landschap uit haar eigen terrein bloeiende pimpernelplanten uitgestoken en geplant op de gemaaide strook. Zo hopen we dat de uitgekomen vlinders toch hun eitjes af kunnen zetten op de bloemknoppen van de pimpernel. Met de noodmaatregel moet het leefgebied van de met uitsterven bedreigde donkere pimpernelblauwtjes te herstellen.

"Het is een wanhoopsdaad", zegt De Vlinderstichting. "De vlinder legt zijn eitjes in de bloemen en de vrouwtjes vliegen op dit moment rond. Als we niks zouden proberen, verdwijnen ze uit Nederland."

Laatste der Mohikanen

Er is nog een klein stukje ongemaaide berm over. de Vlindertichting gaat alles op alles zetten om de vlinder in Nederland te houden. Inmiddels heeft een medewerker van het Limburgs Landschap vrijdagmiddag alweer drie pimpernelblauwtjes langs de N274 gezien.

"We hopen dat iederen vlinder die nu nog vliegt als de laatste der Mohikanen de kans pakt om eitjes af te zetten op de laatste pimpernellen die er nog staan. En dat we dan een flinke rupsenopbrengst hebben. We gaan het donker pimpernelblauwtje echt niet opgeven."

Help ons het donker pimpernelblauwtje te redden

De Vlinderstichting ontvangt geen structurele subsidie. Donateurs maken ons werk mogelijk. Help ons het donker pimpernelblauwtje te redden met een eenmalige gift. Met uw hulp kunnen wij zorgen dat deze prachtige vlinder niet uit ons land verdwijnt.

Ja, ik help mee