Terugkijken op tellersdag 2022

woensdag 19 oktober 2022

Vanuit het hele land kwamen, ondanks de problemen rondom het spoor, op 1 oktober 2022 onze waardevolle tellers samen bij De Gelderlandfabriek in Culemborg. De reden was niet de heerlijke lunch die voor ze klaarstond, maar het bijwonen van de presentaties en het bijkletsen met medetellers.

Onder de 130 bezoekers waren tellers in alle soorten en maten en allemaal leveren ze data voor het meetnet. Binnen het meetnet bestaan er routes voor dagvlinders, libellen, nachtvlinders en hommels. Het programma was opgedeeld in twee blokken en hierin werden de tellers meegenomen door het gehele proces, van teller tot toekomst. Het hele programma is hier terug te kijken. Na goed bijgekletst te hebben en een warm welkomstwoord van Titia Wolterbeek, de directeur van De Vlinderstichting, begonnen de lezingen.

Ingeborg van Es, projectmedewerker bij De Vlinderstichting: 'Het was een gezellige en informatieve dag. Overal door het gebouw werd er lustig op lost gekletst. Fijn ook om te zien dat zoveel verschillende soorten tellers aanwezig waren.'

Eerste dagdeel

Titia Wolterbeek die een volle zaal met tellers welkom heet. Titia Wolterbeek die een volle zaal met tellers welkom heet.

Tellen op de Bennekomse Meent

De eerste lezing nam Henk Kloen voor zijn rekening, een teller die voor het meetnet inmiddels al 32 jaar telt op de Bennekomse Meent bij Wageningen. Wat een held! Wat kom je als teller allemaal tegen op je route, kan je de veranderingen die we landelijk hebben gezien ook op je eigen route terugzien? Henk vertelde met veel enthousiasme over dit alles. Zo zag hij de argusvlinder verdwijnen, en het bont zandoogje verschijnen, merkte hij verschillen op in het maaien en nam hij ons mee in de praktische zaken rondom een route.

Meetnet Dagvlinders

Na het beleven van het tellen in het veld door de ogen van Henk Kloen, vertelde Chris van Swaay over de resultaten hiervan met betrekking tot de dagvlinders. Wat voor soort informatie komt er bij het meetnet binnen? Wat gebeurt er met alle informatie die de vele vrijwilligers voor ons wisten te verzamelen? Inmiddels hebben alle vrijwilligers die dagvlinders voor ons tellen samen al vier keer een rondje om de aarde gewandeld. Er is dus flink wat data om mee te werken.

Meetnet Hommels

In samenwerking met EIS Kenniscentrum Insecten wordt er binnen het meetnet ook hommels geteld. Hierover kwam Johan van ’t Bosch vertellen. Dankzij de tellers kon er ook dit jaar weer de trend bepaald worden voor de verschillende hommels. Na zijn praatje word je zelf ook helemaal enthousiast om hommels te gaan tellen.

Quiz

Vlak voor de pauze werd het publiek even wakker geschud met een quiz, gepresenteerd door Ingeborg van Es. De vragen hiervoor waren door de tellers zelf aangeleverd. De vrijwilligers hebben het niet makkelijk voor zichzelf gemaakt, want de opgestuurde vragen waren nogal lastig. Om deze quiz te winnen moest je van alle soortgroepen uit het meetnet veel weten én goed thuis zijn in het reilen en zeilen van het tellen op routes.

Tweede dagdeel

De tellers kwamen vanuit heel Nederland om te luisteren naar de verschillende sprekers. De tellers kwamen vanuit heel Nederland om te luisteren naar de verschillende sprekers.

Meetnet Libellen

Dit jaar bestaat het meetnet libellen 25 jaar. Gerdien Bos vertelde over het verleden en over vandaag. Wat is er allemaal bereikt in die tussentijd? Weer dankzij het fantastische werk van de vrijwilligers kon zij de veranderingen over de tijd tonen van onder andere de vuurlibel, de oostelijke witsnuitlibel en de rivierrombout.

Meetnet nachtvlinders

Ook de nachtvlinders werden niet vergeten op de tellersdag. Het aanprijzen hiervan lag in de zeer capabele handen van Jurriën van Deijk. Het meetnet nachtvlinders bestaat pas sinds 2013, maar toch bestaat er een enorm enthousiasme door heel Nederland om deze soortgroep te monitoren. De snelle groei van het aantal meetpunten in het meetnet is dankzij veel tellers die met de LedEmmer een meetpunt zijn begonnen.

CBS

Een heel belangrijk onderdeel van het meetnet is dat de gegevens die we zo met zijn allen verzamelen goed gecontroleerd en geanalyseerd worden. Vandaar dat de relatie met het Centraal Bureau voor de Statistiek essentieel is. Martin Poot vertelde over het wegen van data en het stratificeren van plots. Waarom telt jouw vlinder zwaarder mee als je in een gebied telt dat maar weinig meetpunten bevat?

Tellen, tellen en tellen

De laatste spreker, Roy van Grunsven, vertelt ons meer over de verschillende vormen van tellen en waarom je meer kan met de ene soort telling dan met de andere. Waarom zijn nultellingen zo belangrijk en waarom heeft het toch veel zin om jarenlang op dezelfde plek te tellen? Er kan al zoveel dit jaar, wie weet wat er in de toekomst allemaal mogelijk is.

De tellers gingen aan het eind van de dag vol nieuwe en oude informatie weer naar huis. Hopelijk hebben zij ervan genoten om te zien hoe belangrijk het werk is dat ze doen.

De filmpjes van de presentaties vind je in deze youtube speellijst.

Successen

Dankzij jullie, geweldige tellers, heeft De Vlinderstichting een groot succes weten te maken van de verschillende meetnetten. Als je over meer successen van De Vlinderstichting wilt lezen, klik dan hieronder.

2022 IngeborgVanEs Meetnetten Tellersdag