Veel vlinders in zonnig weekend

maandag 17 oktober 2011

Tijdens de schitterende zonnige dagen in het afgelopen weekend zijn veel mensen op pad geweest in de natuur. Velen hebben kunnen genieten van de aanwezige dagvlinders op zonnige bloemrijke plekken.

Half oktober is niet meer de vlindertijd, maar toch blijken er nog veel vlinders actief te zijn op mooie dagen met veel zon. De vlinders zoeken beschutte plekken op, want met de lage luchttemperatuur moeten ze regelmatig opwarmen om de optimale lichaamstemperatuur van zo’n 30 graden te bereiken. Zaterdag en zondag, 15 en 16 oktober, zijn er nog 17 soorten dagvlinders gezien, waaronder kleine parelmoervlinder op Schiermonnikoog, maar ook in het binnenland in Veldhoven en Schuitwater. In de Millingerwaard en in Sittard zijn gele luzernevlinders gezien en in Den Haag, Barendrecht en het Zwanewater argusvlinders. In Meijendel, het duingebied bij Den Haag is een bruin blauwtje waargenomen. Citroenvlinder, klein geaderd witje, groot koolwitje, icarusblauwtje en boomblauwtje zijn op een enkele plaats gezien. In het afgelopen weekend zijn tientallen waarnemingen gedaan van kleine vuurvlinder, distelvlinder, gehakkelde aurelia en bont zandoogje.

Van vier soorten zijn meer dan 100 waarnemingen doorgegeven en het gaat om nog veel meer vlinders. Het klein koolwitje was nog regelmatig te zien, verspreid over het land en ook de dagpauwoog liet zich nog veel bewonderen, soms ook trekkend. De dagpauwoog is geen echte trekvlinder, maar in sommige jaren gaan ze wel aan het zwerven en kunnen ze snel, in een rechte lijn langsvliegend worden waargenomen. De atalanta is wel een echte trekvlinder waarvan een deel de afgelopen dagen naar het zuiden en zuidwesten zijn getrokken. Ook zijn er nog veel foeragerend gezien. Ze hebben voor hun lange trektocht natuurlijk veel energie nodig en dat zoeken ze nu op de nog bloeiende planten, klimop en herfstaster bijvoorbeeld. Die laatste plant trekt ook veel kleine vossen aan. In het arboretum in Wageningen is een border met volop bloeiende herfstaster en daarop zijn dit weekend vele tientallen vlinders gezien. Zo werden er maarliefst 23 kleine vossen bij elkaar aangetroffen.

Argusvlinder Atalanta BruinBlauwtje Citroenvlinder Dagpauwoog GeleLuzernevlinder KleineVos