Stikstofdepositie

Mede mogelijk gemaakt door: De Vlinderstichting

De laatste jaren is stikstof veel in het nieuws, omdat de gevolgen van de nieuwe wetgeving problematisch zijn voor de bouw . Weinig wordt er verteld waarom stikstofuitstoot nu eigenlijk zo problematisch is voor de natuur.

Wij bij De Vlinderstichting houden ons al jaren bezig met de effecten van stikstof op de natuur. Vlinders reageren snel op veranderingen in hun omgeving. Bovendien is er dankzij onze vele vrijwilligers in het Landelijk Meetnet Vlinders dertig jaar aan gegevens beschikbaar. Daarmee kan het effect van stikstofdepositie goed zichtbaar worden gemaakt. Helaas komt daaruit naar voren dat er een sterke daling van het aantal vlinders te zien is door een overmaat aan stikstof.

Op deze pagina legt Roy in een filmpje uit wat het stikstofprobleem betekent voor de natuur.

Wil je lezen hoe je met vlinders tellen stikstof kan meten? Lees dan dit artikel.

Stikstof heeft een groot effect op alle beheermaatregelen die we voorstellen voor de verbetering van biodiversiteit. Daarom komt dit thema ter sprake in een groot aantal van onze projecten en worden er regelmatig nieuwsberichten over geschreven.

Ben je benieuwd naar wat er allemaal over geschreven wordt door De Vlinderstichting? Klik dan op onderstaande artikelen.

Toekomst voor Natuur: waarom een minister voor Natuur en Stikstof?

Brief aan minister Staghouder met aanbevelingen om uit stikstofcrisis te komen

Stikstof schaadt de dagvlinders

Stikstofdepositie negatief voor libellen van voedselarme milieus

Stikstof meten? Soorten tellen!

Michiel  Wallis de Vries

Projectleider