Fons Mandigers vlinderbeheerder van het jaar

dinsdag 12 maart 2019

Fons Mandigers, gebiedsbeheerder bij Natuurmonumenten, is tijdens de Landelijke Dag van De Vlinderstichting in het zonnetje gezet. Hij werd Vlinderbeheerder van het jaar.

Fons werd al eens eerder uitgeroepen tot beheerder van het jaar. Dat was in 2016, door de provincie Noord-Brabant.  Maar Vlinderbeheerder van het Jaar, dat is toch wat anders. Dat heeft alles te maken met zijn inzet voor het Project Blues in the Marshes.

Over Fons – die gebiedsmanager Noord-Oost-Brabant is bij Natuurmonumenten - meldde het persbericht destijds: “Hij is een doener, een praktisch en hardwerkend beheerder die in zijn lange loopbaan veel gebieden heeft weten te verwerven en natuurontwikkelingsprojecten gerealiseerd heeft én nog aan het realiseren is. (…) Hij weet kansen te benutten door nauw samen te werken met PGO’s, onderzoekers, waterschap Aa en Maas, lokale groepen, Rijkswaterstaat, ontgronders, gemeenten, adviesbureaus en niet te vergeten de vrijwilligers.”

Blues in the Marshes

In het project Blues in de Marshes hebben wij  - en met name Irma Wynhoff - hetzelfde ervaren. Irma zegt over Fons: ”Hij is geen bureaubioloog maar een echte veldbioloog. Hij zet zijn twee mannen en twee trekkers precies in waar de natuur dat nodig heeft. Hij gaat waar flexibiliteit gewenst is in het beheer optimaal om met de mogelijkheden die hij heeft. Daarmee is hij van grote waarde voor de pimpernelblauwtjes”.  Ook dat hij zelf geboren is in (of bij) het Vlijmens Ven maakt hem bijzonder. Zo is hij tijdens het project intensief op zoek geweest naar drie slootjes die vroeger ergens geweest moesten zijn. Fons zei daarover: “Ik weet zeker dat ze er waren, want ik viel er regelmatig in en dan kreeg ik weer van mijn moeder op mijn donder!”

Volop bloemen in De moerputten Volop bloemen in De moerputten

Fons Mandigers is een belangrijke schakel in het project Blues in The Marshes. In minder dan 10 jaar tijd is tussen Den Bosch en Drunen ongeveer 250 hectare grond verworven, vernat, ontgraven en werden maaisel en plaggen van regionale blauwgraslanden uitgelegd in het gebied. De eerste resultaten mogen gerust spectaculair genoemd worden getuige de duizenden riet- en andere orchissen en het geel van de grote ratelaars, het paars van de Spaanse ruiter en blauwe knoop die inmiddels op diverse plekken in juni in bloei staan. Nu is het wachten op de verdere verspreiding van de pimpernelblauwtjes.

Het boek dat over het project is verschenen, Natte natuur met droge voeten, lezen we: “De natuur is nu aan zet. En daar gaat het volgens Fons Mandigers prima mee. In 1994 begon hij bij Natuurmonumenten. De jaren gaan tellen. Tijd voor de jonge garde om wat stokjes van hem over te nemen, filosofeert hij hardop. Wat hij nu nog wil, is een goed beheer voor het Vlijmens Ven. Daar wil hij de komende jaren energie in steken. "Want ik zou me later in mijn graf omdraaien als het Vlijmens Ven de komende jaren in het moeras zakt", klinkt het vastberaden.”

Gevraagd naar Fons vatte Irma de verdiensten van Fons zó samen: “Fons is een groene diplomaat op rubberlaarzen”. Alles bij elkaar: een echte Vlinderbeheerder van het jaar!

Beijk een foto-impressie van de Landelijke Dag van De Vlinderstichting op 2 maart 2019

BluesInTheMarshes FonsMandigers LandelijkeDag Natuurmonumenten Vlinderbeheerder