Kleurkeur: voor meer kleur in onze bermen

donderdag 19 september 2019

De Vlinderstichting en Stichting Groenkeur hebben in 2019 Kleurkeur ontwikkeld. Kleurkeur staat voor voor goed maaibeheer van bermen en andere groenstroken, zodat biodiversiteit een kans krijgt. De Vlinderstichting geeft een aantal exclusieve cursussen voor het werken met Kleurkeur. Grijp je kans en doe mee!

Zo kan het ook: meer kleur in onze bermen. Ecologische berm in Alteveer (Dr.). Fotograaf: Hans Dekker Zo kan het ook: meer kleur in onze bermen. Ecologische berm in Alteveer (Dr.). Fotograaf: Hans Dekker

Dankzij Kleurkeur kunnen opdrachtgevers en aannemers zich voorbereiden op een nieuwe standaard voor ecologisch bermbeheer. Want door het intensieve gebruik van ons land worden bermen en groenstroken steeds belangrijker. Maar hoe pak je ecologisch bermbeheer aan? En waar moet je op letten als je op de trekker zit? Wat zijn bewezen effectieve maatregelen om in te zetten? Deze en andere vragen komen aan bod tijdens de cursus Kleurkeur (basis), gegeven door deskundige cursusleiders van De Vlinderstichting.

Cursus Kleurkeur

De cursus wordt gegeven aan opdrachtgevers, uitvoerenden van het beheer en hun direct leidinggevenden. Er zijn nog enkele plaatsen vrij op de volgende cursusdata:

• maandag 7 oktober (Utrecht)
  • dinsdag 5 november (Zwolle)
  • maandag 25 november (Den Bosch)

Wilt u liever een in company cursus? Ook dat is mogelijk.

Aanmelden voor de cursus

Rekening houden met plant en dier

Er is veel vraag naar een goede omschrijving van ecologisch bermbeheer. Wat houdt het in en waar moeten mensen op de trekker rekening mee houden? Dergelijke vragen worden geregeld gesteld aan De Vlinderstichting, bijvoorbeeld vanuit de infrabeheerders in de Green Deal Infranatuur, overheden en aannemers.

Dankzij Kleurkeur kunt u een goede uitvoering van ecologisch bermbeheer in de toekomst waarborgen. Het werken met Kleurkeur kan dan ook worden beschouwd als een constructieve bijdrage aan het behoud en herstel van de Nederlandse biodiversiteit.

Meer over Kleurkeur

Grote interesse voor Kleurkeur

Op 16 september 2019 organiseerde Groene Cirkels Bijenlandschap voor het netwerk groenbeheerders een bijeenkomst over Kleurkeur voor ecologisch bij- en vlindervriendelijk bermbeheer, deze keer ook met aannemers en inkopers. Voor Groene Cirkels Bijenlandschap, waarvan Omgevingsdienst West-Holland het programma-management uitvoert, is dit een belangrijke ontwikkeling.

berm bloemen Kleurkeur maaien natuurontwikkeling