Wat kleur in deze donkere dagen

maandag 4 december 2017

Het is nat, kil, grijs en somber de laatste dagen. Op zulke dagen verlang je weer naar het voorjaar en de zomer, naar zon en vlinders. Daarom nu een bericht met foto’s van vlinders, algemeen en zeldzaam, maar allemaal vol kleur en warmte.

In Nederland leven meer dan 2400 soorten vlinders, maar dat zijn niet allemaal dagvlinders. Een groot deel daarvan zijn nachtvlinders of micro-vlinders (heel kleine vlindertjes). Er leven nu nog 53 soorten dagvlinders in ons land. Vandaag lichten we er 12 voor je uit, om je grijze dag een beetje op te fleuren!

Welke vlinders zie ik hierboven (van links naar rechts)?

Bovenste rij

Bont dikkopje >
Een vrij zeldzame vlinder die in mei vliegt en vooral in Noord Brabant te vinden is.

Bruin blauwtje >
Een verwarrende naam, want is hij nou blauw of bruin? Deze vlinder hoort bij de blauwtjes, maar zowel mannetje als vrouwtje zijn bruin.

Dagpauwoog >
Een van onze bekendste vlinders. Misschien zit er wel een bij u op zolder te overwinteren.

Oranje zandoogje >
Een echte 'graslandvlinder' die in juli en augustus vliegt. In het midden van Nederland zie je hem bijna niet, in het zuiden in Noord-Oosten heel veel.

Middelste rij

Icarusblauwtje >
Op bloemrijke plekken, bijvoorbeeld in graslanden of wegbermen met veel bloemen, kan dit blauwtje met tientallen exemplaren bij elkaar rondvliegen.

Klein koolwitje >
Een van de meest voorkomende vlinders in Nederland, die je overal kunt tegenkomen.

Groot dikkopje >
De onopvallende vlinder is vanaf juni te zien op plekken waar ook in de winter grassen zijn blijven staan, want daarin overwinterd de rups.

Argusvlinder >
Een zorgenkindje, want deze graslandvlinder is enorm achteruit gegaan de afgelopen 15 jaar. Niet alleen in ons land, maar ook daarbuiten.

Onderste rij

Koperuil >
Een nachtvlinder, die, als het licht er op een bepaalde manier op schijnt, een prachtige groene gloed over de vleugels krijgt.

Groot koolwitje >
Ook zo’n veel voorkomende vlinder. Behoorlijk bekend (en berucht!) bij moestuinierders omdat de rupsen gek zijn op onze gekweekte kool.

Bruine vuurvlinder >
Deze vrij zeldzame vlinder kun je op de Veluwe en noordelijker vinden. In West- en Zuid-Nederland komt hij niet meer voor.

Grote vuurvlinder >
Alleen voorkomend in Noordwest Overijssel en Zuid Friesland. Is verdwenen uit de Wieden, maar komt hij er terug? Wij doen er ons best voor!

Meer over beschermingsprojecten van De Vlinderstichting

De Vlinderstichting beschermt vlinders

Sinds het begin van de 20e eeuw zijn er 17 soorten dagvlinders uit Nederland verdwenen. En nog eens tien vlindersoorten staan op het punt uit ons land te verdwijnen. Van de 53 soorten, die nu nog in ons land voorkomen, is ruim de helft zeldzaam of zeer zeldzaam. Meer dan de helft van de vlinders op de Rode Lijst.

Help mee

De Vlinderstichting ontvangt geen structurele subsidie. Donateurs, giften en vrijwilligers maken ons werk mogelijk. Draagt u vlinders een warm hart toe? Steun dan het werk van De Vlinderstichting. Eenmalig of structureel: alle beetjes helpen.

Help mee om vlinders te beschermen