Projecten

De Vlinderstichting is een projectenorganisatie. Ieder project komt ten goede aan de bescherming van vlinders. Wij zijn ervan overtuigd dat een actieve aanpak de vlinders in een opwaartse spiraal zal brengen. Door niet alleen te reageren op vragen, maar actief mensen te benaderen. Door oog te hebben voor vlinders en de gemeente of natuurbeheerder een pluim te geven voor wat ze bereiken. Meer aandacht geeft meer draagvlak wat wij om kunnen zetten in meer donaties en meer projectfinancieringen. Het uiteindelijke doel: meer vlinders dan nu, zowel in natuurgebieden als bij iedereen in de tuin.

Mijn Berm Bloeit!

Voor planten en vlinders vormen bermen een belangrijk leefgebied. Veel mensen zijn zich daarvan bewust en zo krijgen FLORON en De Vlinderstichting de laatste jaren veel verontrustende signalen over de snelle achteruitgang van karakteristieke planten

Bescherming argusvlinder

De argusvlinder was lange tijd een algemene vlindersoort in Nederland. Maar sinds het midden van de jaren 1990 gaat het niet zo goed. Anno 2016 is de argusvlinder van de zandgronden in Nederland zo goed als verdwenen.

Vlinders op kampeerterreinen? Natuurlijk!

De Vlinderstichting en De Groene Koepel zorgen dat beheerders concreet aan de slag met het vlindervriendelijker maken van hun terrein. Zo ontstaat steeds meer vlindervriendelijk gebied in ons land.

Landelijk Meetnet Libellen

Gaat de libellenstand in ons land vooruit of achteruit? Om dit soort vragen te kunnen beantwoorden, verzamelt De Vlinderstichting actuele informatie over de veranderingen in de libellenstand in Nederland.

Landelijk Meetnet Vlinders

Gaat de vlinderstand in ons land vooruit of achteruit? Om dit soort vragen te kunnen beantwoorden, verzamelt De Vlinderstichting actuele informatie over de veranderingen in de vlinderstand in Nederland.

Kommavlinder Lommel

Op basis van inventarisaties van De Vlinderstichting, krijgt de zeldzame kommavlinder nieuwe kansen in de gemeente Lommel (BE).

Blues in the Marshes

De natuur ten zuidwesten van ‘s-Hertogenbosch gaat kleur bekennen! Blauw krijgt weer een kans dankzij de uitvoering van het LIFE+-project ‘Blues in the Marshes’. Blues' staat hier voor het pimpernelblauwtje, een beschermde vlindersoort.

Vlinderdata ontsloten

De Vlinderstichting heeft het beheer van de databank 'Noctua', met heel veel nachtvlindergegevens overgenomen. Hierdoor kan onderzoek naar nachtvlinders op basis van de meest complete en actuele informatie gedaan worden.

Bescherming sleedoornpage

De sleedoornpage is een zeldzame vlinder die op de Rode Lijst staat als bedreigd. Maar het gaat niet goed: sinds de eerste ei-tellingen in 1998 vinden we nu ruim 90% minder eitjes van de sleedoornpage.

Grebbedijk

Dijken beschermen ons land tegen overstroming. Maar een dijk kan ook van grote waarde zijn voor vlinders en bijen. Dit project brengt de relaties tussen erosiebestendigheid en biodiversiteit van dijken in kaart.

Groene daken

Voor steeds meer bedrijven en particulieren zijn groene daken een groene, duurzame oplossing. Samen met Sempergreen onderzoekt De Vlinderstichting of groene daken ook bijdragen aan de bevordering van biodiversiteit.

Idylle

Vlinders en bijen hebben bloemen nodig. Om nectar en stuifmeel te kunnen vinden en daarmee te overleven. Daarom legt De Vlinderstichting idylles aan: bloemrijke plekken voor vlinders, bijen en mensen.

Jaarrond Tuintelling

Als je denkt dat in tuinen alleen algemene planten en dieren voorkomen, dan heb je het mis. DeJjaarrond Tuintelling helpt ons om de natuur in tuinen beter in beeld te krijgen.

Monitoring Agrarisch Natuurbeheer in Noord-Brabant

EIS Kenniscentrum Insecten en De Vlinderstichting voeren gezamenlijk professionele monitoring uit van de effecten van akkerranden en heggen op bijen, zweefvliegen en dagvlinders.

STW Kunstlichtonderzoek

Om meer te weten te komen over de gevolgen van kunstlicht in ons land is het project ‘Effecten van kunstlicht op flora en fauna in Nederland’ gestart. Er wordt met name gekeken hoe planten- en diersoorten op het licht reageren.

Iepenpage

Tot een jaar of tien geleden was de iepenpage een uiterst zeldzame vlinder, die eigenlijk maar op één plek in Limburg werd gezien. De laatste tijd zijn er veel meer meldingen, ook uit de rest van Nederland.

Vluchtelingen voor vlinders

Op initiatief van De Vlinderstichting zijn er verschillende activiteiten geweest waarbij vluchtelingen een handje konden helpen in de natuur. De Vlinderstichting hoopt dat het initiatief meer mensen inspireert om op deze manier aan de slag te gaan.

Eikenprocessierups

De beheersing van de eikenprocessierups is geen eenvoudige opgave. Deze nachtvlinder heeft zich de laatste jaren flink uitgebreid door heel Nederland en kan in hoge dichtheden overlast veroorzaken.

Groene tafel 'Natuur en sport'

Sport en natuur hebben beide een directe invloed op onze gezondheid. De Vlinderstichting organiseert 'groene tafels' om natuur en sport te verbinden.

Sinusbeheer: meanderend maaien voor biodiversiteit

Sinusbeheer is een innovatieve maaimethode die optimaal rekening houdt met biodiversiteit zoals vlinders, bijen en planten.

SNL-monitoring met vrijwilligers

In het kader van het Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL) is het noodzakelijk in natuurgebieden een ecologische monitoring uit te voeren. Dankzij vrijwilligers zijn dagvlinders en sprinkhanen geïnventariseerd op de Edese Heide.

Tuinvlindertelling

Om erachter te komen hoe het met de vlinders in de tuin gaat, houdt De Vlinderstichting ieder jaar in het eerste weekend van augustus de tuinvlindertelling.

Effecten van schapenbegrazing op de bruine eikenpage

De bruine eikenpage staat als bedreigd op de Rode Lijst. Voor het behoud van de soort is het noodzakelijk dat het bosbeheer kleinschaliger wordt uitgevoerd. Zonder maatregelen zal de bruine eikenpage waarschijnlijk steeds zeldzamer worden.

Jakobskruiskruid

Jacobskruiskruid is een giftige plant. Maar voor heel veel insecten is het een belangrijke voedselbron. Op welke manier kunnen we de plant behouden en toch problemen voorkomen? Zes vragen en zes antwoorden.

Nationale NachtvlinderNacht

Wist je dat er in Nederland honderden soorten nachtvlinders voorkomen? Tijdens de Nationale NachtvlinderNacht van De Vlinderstichting kan je over in Nederland kennis maken met deze verborgen wereld.

Wat wij doen