In vlindervlucht door Nederland

donderdag 12 januari 2023

Dit jaar bestaat De Vlinderstichting veertig jaar. We beschermen dus al veertig jaar lang de vlinders en libellen in ons land. Daarom gaan we dit jaar, in 2023, op pad om overal in Nederland te laten zien wat we doen. Daarbij maken we ook duidelijk wat mensen zelf kunnen doen om meer vlinders en libellen te krijgen. We gaan ‘In vlindervlucht door Nederland!’

De bosbeekjuffer, hier een vrouwtje, is een van de bedreigde libellen waarvoor De Vlinderstichting zich inzet. De bosbeekjuffer, hier een vrouwtje, is een van de bedreigde libellen waarvoor De Vlinderstichting zich inzet.

Van januari tot en met december gaan medewerkers van De Vlinderstichting alle twaalf provincies af. Iedere maand één provincie, waarmee we een vlinderslinger door het land maken. Per provincie kunt u deelnemen aan een activiteit of lezing. Daarnaast brengen we een project onder de aandacht dat bijdraagt aan de bescherming, door dit te koppelen aan vlinders en libellen uit die provincies. We letten daarbij, zoals we al veertig jaar doen, op de bedreigde vlinders, maar ook op de soorten die nog veel voorkomen en die men zelf ook gemakkelijk te zien kan krijgen. Tenslotte geven we uitleg over het belang van natuurherstel en monitoring (tellen) van zowel vlinders als libellen. We starten op 22 januari in Overijssel; in februari gaan we naar Flevoland. Op 6 februari start onze digitale Vlinderkalender. Veertig weken lang wordt er iedere week een nieuw (digitaal) venster geopend. De ene week een nieuwsfeitje, de andere week een doe-tip of een kortingscode voor onze webwinkel. Houd de kalender in de gaten.

Landelijke Dag

Ook de Landelijke Vlinderdag op 4 maart staat in het teken van ’veertig jaar bescherming’. We gaan het hebben over wat we tot nu toe hebben gedaan aan bescherming, wat we nog kunnen doen en over samenwerken met anderen. Op deze dag vertellen we ook meer over onze activiteiten voor het jubileum. U kunt zich nu al voor deze feestdag inschrijven. De Landelijke Vlinderdag vindt plaats in theater de Junushoff in Wageningen, maar daar is maar plaats voor 600 mensen. Gelukkig is de dag ook digitaal bij te wonen via Zoom.

Vlindergedichtenwedstrijd

Bent u geïnspireerd door vlinders en houdt u van dichten? Doe dan mee aan de Vlindergedichtenwedstrijd van De Vlinderstichting. Stuur uw vlindergedicht (maximaal één per persoon) vóór 1 februari 2023 naar Liesbeth van Agt. De inzendingen worden beoordeeld door een deskundige jury, bestaande uit schrijver en cabaretier Hans Dorrestijn en de Wageningse Stadsdichter Ellen van der Kolk. De winnaar wordt op 4 maart bekendgemaakt tijdens de Landelijke Vlinderdag in Wageningen. Het winnende gedicht wordt opgenomen in de vlindergedichtenbundel die in juni verschijnt. Door het inzenden van uw gedicht geeft u De Vlinderstichting het recht dit te publiceren.

Vlindervlucht: sleedoornpage in Zwolle

Nachtvlinders (hier een braamvlinder) vormen een zeer soortenrijke groep en ook hier hebben veel soorten de steun hard nodig. Nachtvlinders (hier een braamvlinder) vormen een zeer soortenrijke groep en ook hier hebben veel soorten de steun hard nodig.

We beginnen onze Vlindervlucht in Overijssel. In Zwolle kunt u op 22 januari een presentatie bijwonen over de sleedoornpage, die daar veel voorkomt. We kijken naar hoe de sleedoornpage leeft en wat hij nodig heeft. Na afloop gaan we naar buiten om samen op zoek te gaan naar de eitjes van deze zeldzame vlinder. Hier vindt u meer informatie en kunt u zich aanmelden.

Meer informatie

• Alle activiteiten komen uiteraard op de jubileumpagina op onze website. Als u zich onderaan deze pagina aanmeldt voor onze nieuwsbrief 'Vlindernieuws' blijft u op de hoogte en weet u welke activiteiten er nog op stapel staan.

Sleedoornpage

Ben je wel benieuwd naar die sleedoornpages? Op onze website is daar veel informatie over terug te vinden. Bekijk bijvoorbeeld eens deze pagina.

2023 40jaar AmberVanAmsterdam DeVlinderstichting InVlindervluchtDoorNederland KarsVeling Libellen Natuurbericht vlinders