Jubileumactiviteiten

In vlindervlucht door Nederland!

Van januari tot en met december gaan we alle twaalf provincies af. Iedere maand één provincie, waarmee we een vlinderslinger door het land maken. Per provincie kunt u deelnemen aan een activiteit of lezing en brengen we een project onder de aandacht dat bijdraagt aan de bescherming.

De komende tijd worden data, locaties en tijden verder aangevuld, houd onze website in de gaten.

Januari | Overijssel

Sleedoornpage eitjestelling
: Zondag 22 januari
Tijdstip: 10:00 uur
Locatie: Wijkboerderij Schellerhoeve, Schellerpark 101, Zwolle
(Er is beperkt parkeerruimte. We verzoeken u zoveel mogelijk te voet, te fiets of met het openbaar vervoer te komen. Vanaf bushalte Wkc Forelkolk is het nog circa 7 minuten wandelen naar de wijkboerderij. Vanaf station Zwolle is het circa 25 minuten lopen.)
Leeftijd: Voor alle leeftijden, iedereen is welkom! Als natuurorganisatie vinden we het belangrijk om jong en oud te informeren over de natuur in ons land. Het belang van soortenbescherming, het belang van natuurherstel én wat men zelf hieraan kan bijdragen.

• 10.00 uur | Welkom
    We schenken samen met de wijkboerderij graag een kopje koffie, thee of ranja voor u in.
  • 10:15 uur | Lezing: Sleedoornpage en andere vlinders in de winter
    Midden in de winter zijn er maar weinig vlinders te zien. Een viertal zit in winterslaap ergens in de planten of bij u op zolder. De andere zijn nu ei, rups of pop en ook die zijn verscholen en vind je maar moeilijk. Een uitzondering is de sleedoornpage, die juist in de winter, als eitje, kan worden gevonden. De vlinder zelf, die in juli en augustus vliegt, leeft verborgen en krijg je niet vaak te zien. In deze lezing krijgt u meer te horen over vlinders in de winter en ook over de sleedoornpage en hoe je de eitjes ervan kunt vinden. Daarnaast komen de bijzondere soorten vlinders en libellen van de provincie Overijssel aan bod en welk natuurgebied hiervoor belangrijk is. (Kars Veling)
  • +/- 11:00 uur | Naar buiten voor de sleedoornpage eitjestelling!
  • 11:00 uur Wie niet mee naar buiten gaat kan binnen deelnemen aan een gratis workshop 'insecten knippen' van de Nederlandse Vereniging voor Papierknipkunst. Zij vieren met ons hun 40-jarig jubileum.

In de maanden januari en februari worden op diverse plekken in Nederland sleedoornpage eitjes geteld. U bent van harte welkom om hierbij aan te sluiten: meer informatie en komende teldagen.

Februari | Flevoland

Datum: Dinsdag 28 februari
Tijdstip: Vanaf 11:30 uur
Locatie: De Orchideeënhoeve, Oosterringweg 34, Luttelgeest

• 11:30-12:00u  |  Ontvangst en welkom

• 12:00-12:30u |  Lezing 'Hoe leven vlinders en wat hebben ze nodig?'
    Iedere vlinder is weer anders en iedere soort heeft haar eigen voorkeuren. Je hoort hoe de gedaanteverwisseling van vlinders plaatsvindt en we kruipen in de huid van een oranjetipje. Specifieke soorten uit de provincie komen aan bod, zoals de grote weerschijnvlinder en de grote keizerlibel.

• 13:00-13:30u  |  Activiteiten (gratis deelname)
    - Workshop insecten en vlinders knippen uit papier, voor jong & oud
    - Schminken

• 14:00-14:20u  |  Kids lezing 'Van ei tot vlinder... of toch niet?'
    We gaan het hebben over vlinders, hoe ontstaat een vlinder? En welke soorten zijn er? Weet jij wat een vlinder nodig heeft? Ook de libel komt langsgevlogen! Ben je erbij? Aan het einde krijgen de kinderen iets leuks mee naar huis.

Maart | Gelderland

Landelijke Vlinderdag
: Zaterdag 4 maart
Tijdstip: 09:00-15:00 uur
Locatie: Theater Junushoff, Wageningen

Bekijk het programma.
Voor de Landelijke dag kunt u zich hier aanmelden.

April | Limburg

Bemelerberg excursie
: Eind april, datum volgt
Tijdstip: -
Locatie: Bemelerberg

Excursie, informatie volgt

Mei | Noord-Brabant

Juni | Zeeland

Juli | Zuid-Holland

Augustus | Utrecht

September | Noord-Holland

Oktober | Friesland

November | Groningen

December | Drenthe

Informatie volgt

De jubileumactiviteiten worden mede mogelijk gemaakt door een subsidie het Jaap Zeelenfonds en het Meester Prikkebeen Fonds, twee fondsen op naam van het Prins Bernhard Cultuurfonds.