40 jaar Vlinderstichting

In vlindervlucht door Nederland

Dit jaar bestaat De Vlinderstichting veertig jaar. We beschermen dus al veertig jaar de vlinders (en ook libellen) in ons land. Dat brengen we landelijk onder de aandacht: ‘In vlindervlucht door Nederland!’.

Van januari tot en met december gaan we alle twaalf provincies af. Iedere maand één provincie, waarmee we een vlinderslinger door het land maken. Per provincie kunt u deelnemen aan een activiteit of lezing en brengen we een project onder de aandacht dat bijdraagt aan de bescherming. Door dit te koppelen aan vlinders en libellen uit die provincies (algemene én ernstig bedreigde), kunnen we als natuurorganisatie uitleg geven over het belang van natuurherstel en monitoring (tellen) van zowel vlinders als libellen. Komende activiteiten:

• Februari: Flevoland
    Dinsdag 28 februari | Vlinders wereldwijd | Luttelgeest
  • Maart: Gelderland
    Zaterdag 4 maart | Landelijke Vlinderdag | Wageningen
  • April: Limburg
    Datum volgt | Bemelerberg

Bekijk alle activiteiten

Digitale Vlinderkalender

Begin maart start onze digitale Vlinderkalender. Veertig weken lang wordt er iedere week een nieuw (digitaal) venster geopend. De ene week een nieuwsfeitje, de andere week een doe-tip of een kortingscode voor onze webwinkel. Houd de kalender in de gaten.

Landelijke Dag

Ook de Landelijke Dag op 4 maart staat in het teken van ’40 jaar bescherming’. We gaan het hebben over wat we tot nu toe hebben gedaan aan bescherming, wat we nog kunnen doen en over samenwerken met anderen. Op deze dag vertellen we ook meer over onze activiteiten voor het jubileum.

Vlindergedichtenwedstrijd

Bent u geïnspireerd door vlinders en houdt u van gedichten? Doe dan mee aan de Vlindergedichtenwedstrijd van De Vlinderstichting. Stuur uw vlindergedicht (maximaal één per persoon) vóór 1 februari 2023 naar liesbeth.vanagt@vlinderstichting.nl. De inzendingen worden beoordeeld door een deskundige jury, bestaande uit schrijver en cabaretier Hans Dorrestijn en de Wageningse Stadsdichter Ellen van der Kolk.

De winnaar wordt op 5 maart bekendgemaakt tijdens de Landelijke Vlinderdag in Wageningen. Het winnende gedicht wordt opgenomen in de vlindergedichtenbundel die in juni verschijnt. Door het inzenden van uw gedicht geeft u De Vlinderstichting het recht dit te publiceren.

Vernieuwde wandelgids

Bij het 25-jarig jubileum hebben wij een wandelgids uitgegeven: Op pad voor vlinders en libellen. In de afgelopen jaren is er veel veranderd en we steken de wandelgids in een nieuw jasje! Iedere provincie bevat twee gebieden om in te wandelen. Veel voorkomende soorten die je tijdens een wandeling kunt zien worden beschreven, met aandacht voor zeldzame en bedreigde soorten die er voorkomen. De informatie over libellen is uitgebreider én dit keer zijn ook nachtvlinders opgenomen in het boek. Het nieuwe wandelboek is vanaf medio juni 2023 verkrijgbaar.

40 jaar Vlinderstichting

De jubileumactiviteiten worden mede mogelijk gemaakt door een subsidie het Jaap Zeelen Fonds en het Meester Prikkebeen Fonds, twee fondsen op naam van het Prins Bernhard Cultuurfonds.