Wat is de beste vlinderstruik?

donderdag 10 mei 2012

De afgelopen koude februarimaand heeft heel wat Buddleja’s het leven gekost. Daar moeten nieuwe voor in de plaats komen. De Vlinderstichting heeft de eerste voorlopige resultaten van de tellingen bij Kwekerij Dependens (voorheen Bomenland Schiphorst), waar de Nederlandse plantencollectie van Buddleja zich bevindt.

In 2011 is deze collectie begonnen en stonden er zo’n 60 vlinderstruiken in de volle grond, netjes in een perk, omringd met andere geschikte vlinderplanten. Inmiddels zijn er al weer flink wat bijgekomen. Medewerkers van De Vlinderstichting hebben hier vlindertellingen uitgevoerd. Tevens werd gekeken naar de bloei van de struiken en naar de aantrekkelijkheid voor hommels, bijen en zweefvliegen. We hebben in 2011 ruim 20 tellingen gedaan en hebben al een eerste indruk van de goede en minder goede vlinderstruiken, hoewel we nog zeker een jaar door moeten tellen om tot echte betrouwbare conclusies te komen.

In totaal hebben we 1626 bezoekende insecten geteld, 788 bijen, 380 zweefvliegen, 88 hommels en toch ook 370 vlinders. De kleine vos was met 127 exemplaren verreweg de talrijkste vlinder. Atalanta staat met 80 vlinders op plek 2 en het klein koolwitje en de dagpauwoog volgen met iets meer dan 50 vlinders. Om de waarde van vlinderstruiken te kunnen aangeven moet je natuurlijk het aantal vlinders weten die op de struik heeft gedronken, maar dat is erg afhankelijk van de bloei. Daarom hebben we gekeken welke struiken per bloei het meeste vlinders en andere dieren trekt. Voor vlinders kwamen onder andere Buddleja davidii ‘Dartmoor’, ‘Empire Blue’ en ‘Ile de France’ er heel goed af. Ook Buddleja alternifolia was een goed vlindertrekker, vooral omdat deze bloeit in mei, als er nog weinig andere vlinderstruiken voedsel bieden. Als je ook naar de andere insecten kijkt waren ook Buddleja x weyeriana ‘Honeycomb’ en  Buddleja davidii  ‘Attraction’, ‘White Bouquet’ en White profusion’ erg in trek.

Bedenk wel, dit is een tussenstand en pas na het komend seizoen kunnen we wellicht een meer definitief oordeel vellen. Bij Kwekerij Dependens is veel informatie over die de vlinderstruiken; wanneer ze bloeien, hoe hoog ze worden en of ze winterhard zijn bijvoorbeeld. Kwekerij Dependens (Bomenland Schiphorst) is te vinden op de Langesteeg 11, 6721 NB te Bennekom.

Vlinderstruik