Boswachters uitgekleed!

woensdag 8 december 2010

Onder het motto ‘natuur wordt uitgekleed’ hebben ontblote boswachters van Natuurmonumenten actie gevoerd op het Binnenhof. Er werd een petitie overhandigd die door ruim 75.000 mensen is ondertekend. In gezelschap van de schaars geklede boswachters overhandigde algemeen directeur van Natuurmonumenten Jan Jaap de Graeff op 8 december de petitie ‘Als je van natuur houdt’ aan fractievoorzitters van de Tweede Kamer.

De petitie is door meer dan 75.000 verontruste burgers ondertekend en een krachtig signaal aan de politiek om door te gaan met het verbinden van natuurgebieden. Het nieuwe kabinet stopt acuut met het aanleggen van deze belangrijke verbindingen en wil structureel 300 miljoen per jaar bezuinigen op natuur en landschap. Dat is 40 procent van het natuurbudget.

Natuurmonumenten heeft een 5-puntenplan (pdf) opgesteld om door te gaan met de afgesproken plannen om natuurgebieden met elkaar te verbinden. De natuur in Nederland staat al jaren zwaar onder druk. De overheid en natuurbeschermingsorganisaties werken daarom al sinds 1990 aan een aaneengesloten netwerk van natuurgebieden die met elkaar worden verbonden. Het vergroten van deze gebieden is goed voor planten en dieren, maar ook voor mensen die van de natuur willen genieten.