Bosbesbruintje massaal aanwezig

maandag 15 juni 2009

Via diverse waarnemers bereiken ons de afgelopen dagen berichten over enorme aantallen bosbesbruintjes. Vorig jaar deed deze spanner (Macaria brunneata) het al heel goed, dit jaar is hij op sommige plaatsen zelfs zeer massaal aanwezig. Doordat de soort op dit moment zo talrijk is worden de vlinders ook op ongebruikelijke vindplaatsen gezien, bijvoorbeeld in stedelijk gebied. De rupsen vreten van de bosbes, maar de vlinders zwermen uit en hebben dit jaar een inheemse migratie.

Een van de berichten komt van de heer A.F. Feith. Hij schrijft: 'Vandaag, 7 juni, tijdens een wandeling in de omgeving Loenen enorme aantallen kleine bruine vlindertjes gezien (vele duizenden), die de bosbessenstruiken overdekten. De struiken zelf waren bladloos en soms zelfs bruin en dood. Wellicht het werk van het massaal optreden van het bosbesbruintje?'.

En enkele dagen later: 'We liepen letterlijk in wolken van die kleine vlindertjes en niet alleen maar op één plaats. Op diverse plaatsen zijn de bosbessen tot op hun stelen kaal gegeten. Een akelig bruine kleur resteert (zoals in het ergste geval na afsterven van de struiken), waar fris groen zou moeten zijn.'

Wat de oorzaak van dit massale optreden van het bosbesbruintje is, is (nog) niet bekend.