Tuinvlindertelling: kleine vos verslaat distelvlinder

maandag 2 augustus 2010

De kleine vos is voorlopig het meest gemeld tijdens de landelijke tuinvlindertelling. Deze telling werd in het weekend van 31 juli en 1 augustus georganiseerd door De Vlinderstichting. De tweede plaats is voor de atalanta, en net als vorig jaar staat de dagpauwoog op nummer drie. Alle waarnemingen kunnen worden doorgegeven op www.vlindermee.nl.

Met bijna 2000 getelde exemplaren staat de kleine vos ruimschoots aan kop. Vorig jaar werd distelvlinder het meest geteld in de Nederlandse tuinen. Zoals verwacht werden er in 2010 veel minder distelvlinders geteld: de soort staat op een voorlopige 12e plaats.

Op de website van de tuinvlindertelling, www.vlindermee.nl, worden nog steeds waarnemingen doorgegeven. In totaal zijn er al ruim 8.000 vlinders doorgegeven en dat aantal groeit nog steeds. In meer dan 500 tuinen zijn de vlinders geteld. De provincie Gelderland is voorlopig hofleverancier met bijna 100 getelde tuinen. Kijk hier voor meer resultaten.

Top 5 tuinvlinders 2009 Top 5 tuinvlinders 2010
Distelvlinder Kleine vos
Atalanta Atalanta
Dagpauwoog Dagpauwoog
Kleine vos Klein koolwitje
Klein koolwitje Gamma-uil

Minder vlinders?

Vergeleken met 2009 zijn er minder vlinders gezien. Dat heeft met name te maken met de distelvlinder, die in 2009 in grote aantallen aanwezig was. Toen werden er bijna 10.000 gemeld. Dit jaar is de distelvlinder minder talrijk. Geen reden voor ongerustheid bij De Vlinderstichting: de distelvlinder, een trekker uit Noord-Afrika, beleeft af en toe jaren waarin er plotseling heel veel exemplaren te zien zijn. Dat gebeurde in 2009. Het was dus al verwacht dat er dit jaar veel minder distelvlinders gemeld zouden worden.

De eerste plaats voor de kleine vos is een positieve verrassing. Vorig jaar kwam deze vlinder niet verder dan een vierde plek. De afgelopen vijftien jaar had de kleine vos het zwaar, maar het lijkt erop dat deze soort zich een beetje aan het herstellen is. Ook de dagpauwoog en atalanta kwamen net als vorig jaar weer goed uit de bus. Wellicht dat de koude en lange winter positief heeft gewerkt voor deze soorten.

Nachtvlinders geteld

Ook opvallend is het grote aantal gamma-uilen dat werd geteld. Deze nachtvlinder kan ook veel overdag gezien worden: een zeer bewegelijke vlinder die komt snoepen van lavendel en vlinderstruik. Daarnaast werd, net als vorig jaar, ook het muntvlindertje veel gemeld. Een piepklein bruin vlindertje met gele stippen, dat veel in de Nederlandse tuinen voorkomt.

Het was, ondanks het wat tegenvallende weer, weer een zeer geslaagde telling! De komende jaren zal er weer een tuinvlindertelling zijn. Zo kan De Vlinderstichting een goed beeld krijgen van de voor- en achteruitgang van onze tuinvlinders.

Nog meer vlinders tellen? Dat kan! In het weekend van 21 en 22 augustus wordt het vlinderwandelweekend op het Pieterpad georganiseerd. Kijk voor meer informatie op www.vlinderwandelweekend.nl.