Zinderende nachtvlindernacht

maandag 12 juli 2010

Vrijdagnacht zijn, op meer dan 80 plaatsen in het land, nachtvlinders geteld. Vanaf het donker worden tot in de kleine uurtjes werden heel erg veel vlinders gezien, mede doordat de temperatuur nauwelijks onder de 20 graden kwam.

Voorlopige resultaten
Nog lang niet alle gegevens zijn al binnen, maar dat het een topavond was blijkt wel uit de enthousiaste reacties van de telpunten. Op sommige plekken werden meer dan 90 soorten macronachtvlinders op naam gebracht en dat leverde volle lakens op! De vlinders werden aangelokt door een sterke lamp waarachter een laken gespannen werd waar de vlinder op landden. De meeste locaties waren opengesteld voor publiek en veel mensen hebben nu voor het eerst kennis gemaakt met de prachtige en kleurrijke wereld van de nachtvlinders. Er zijn fraaie soorten gezien, zoals de wapendrager (Phalera bucephala) en de vuursteenvlinder (Habrosyne pyritoides). Ook de huismoeder (Noctua pronuba) en het groot avondrood (Deilephila elpenor) lieten zich geregeld zien. Op de stroop was de hyena (Cosmia trapezina) talrijk. Natuurlijk waren er ook dit jaar weer bijzonderheden, zoals een geelblad (Ennomos quercinaria) in Ede, een tweestreepgrasuil (Mythimna turca) in Den Hoorn, een schijn-nonvlinder (Panthea coenobita) in Wageningen, een eikenoogspanner (Cyclophora porata) in De Lutte en een sporkehoutspanner (Philereme vetulata) bij Ritthem in Zeeland.
Meer resultaten en excursieverslagen zijn te vinden op www.nachtvlindernacht.nl.

TV Gelderland kwam filmen bij de Nachtvlindernacht in Wageningen. Kijk naar het filmpje.

Bekijk de lijst van de waargenomen soorten tijdens de NachtvlinderNacht in Wageningen