Invasie distelvlinder nog lang niet afgelopen.

woensdag 27 mei 2009

In Nederland is vanaf vorige week de distelvlinderinvasie bezig. Vooral op 19 en 20 mei trokken distelvlinders massaal in Zuid-Nederland. Inmiddels komen er uit heel Europa berichten over de invasie en het is nog lang niet over!

Spaanse vlinderaars melden dat overal in Spanje vele tienduizenden redelijk volgroeide rupsen op de distels zitten. Als deze zich verder ontwikkelen komen ze de komende weken massaal uit en zullen waarschijnlijk weer gaan trekken. Sterker nog… nu al worden verse net uitgekomen vlinders gemeld uit het zuiden van Europa, op volle snelheid op weg naar het noorden. Ook uit Oost-Europa worden grote aantallen gemeld. De trekrichting van de vele duizenden vlinders in Slovenië was voornamelijk noordoost. Uit andere landen wordt ook trek naar het noorden en noordwesten gemeld.

In Groot-Brittannië kwam de trek pas rond 24 en 25 mei goed op gang, maar toen zijn er ook meer dan 50.000 geteld en de schattingen over het totaal aantal binnengekomen vlinders varieert tussen 10.000.000 en 50.000.000 (ja, u leest het goed tussen 10 miljoen en 50 miljoen vlinders!). In het noorden van het Verenigd Koninkrijk zijn er nog maar weinig gezien, maar daar worden de distelvlinders elk moment verwacht. Vooral het komende weekend, als er zuidoostelijke wind voorspeld wordt voor de UK, verwacht men grote aantallen.

Inmiddels zijn er ook aanwijzingen waar deze enorme aantallen distelvlinders vandaan komen. Eind maart was Constanti Stefanescu in het Marrokaanse Atlasgebergte en trof daar meer dan 150.000 poppen aan in een grasland van nog geen 2 hectare! Ook wetenschappelijk onderzoek met behulp van isotopen geeft aan dat de vlinders die men heeft onderzocht afkomstig zijn uit dit Atlasgebergte. Waarom het daar dit jaar zo goed was is nog niet zeker, maar het zal vast te maken hebben met de abnormaal natte winter in Noord Afrika.